Investitorii străini îşi vor muta activitatea de producţie în alte state din Europa de Est, dacă salariile din România vor continua să crească spre niveluri apropiate de cele din Occident, a declarat, miercuri, vicepreşedintele Automobile Dacia Constantin Stroe.
"Deplasarea polului industrial de la Vest la Est nu se opreşte în România, care este graniţa de est a Uniunii Europene, ci va trece mai departe, dacă pretenţiile salariale nu sunt oferite în funcţie de rezultate. Companiile străine se mută în România în special pentru salariile mai mici, comparativ cu cele din ţările din vestul Europei. O dată cu creşterea acestora, România nu va mai fi atât de atractivă", a spus Stroe în seminarul "Câţi bani aduce în companie un management bun al resurselor umane?", organizat de Ziarul Financiar.
El a subliniat, de asemenea, că România se confruntă cu un deficit de forţă de muncă, care se regăseşte şi în domeniul auto.
"Am nevoie de 2.200 de absolvenţi de învăţământ superior pentru centrul de cercetare pe care Renault îl va face la Titu. Procesul de recrutare este foarte greu, investiţiile pentru pregătirea angajaţilor sunt foarte mari şi nici nu avem siguranţa că după pregătire aceştia vor rămâne în companie", a adăugat Stroe.
El a spus că gradul de pregătire a tinerilor este din ce în ce mai scăzut şi de aceea la angajare tinerii români au nevoie de mai mult timp pentru adaptare. "Am avut ocazia să văd cum porneşte într-un loc de muncă şi un tânăr francez, şi un român. La start, francezul porneşte ca din puşcă. Românul porneşte mai greu. Ce-i drept, românul recuperează pe drum", a aprecizat Stroe.
Reprezentantul Dacia a mai arătat că salariile trebuie corelate cu productivitatea şi, în acest sens, a dat exemplul producătorului de automobile de la Piteşti care, în urmă cu zece ani, realiza anual 106.000 de maşini cu 27.500 de salariaţi, iar în acest an, cu doar 12.000 de angajaţi, va produce 330.000 de maşini.