Parlamentarii, reprezentanţii societăţii civile şi cei ai BOR nu au ajuns, marţi, la un consens privind problema studierii religiei în şcoli şi cea a manualelor de religie, convenind să continue dezbaterile pentru găsirea unei soluţii de reglementare a relaţiei "şcoală-Biserică".
Preşedintele Ligii Pro-Europa, Smaranda Enache, a criticat foarte dur actualul sistem de învăţământ religios, menţionând că "discuţia nu este despre Biserică, ci despre un obiect de studiu în învăţământ".
"Procesul de catehizare şi de rugăciune să se petreacă acolo unde trebuie, în locaşurile de cult, care sunt şi ele subvenţionate de stat. În şcolile publice din Anglia, unde predarea religiei e obligatorie, elementele de predare confesională lipsesc, fiind vorba deci de de cultură generală religioasă. Prezenţa ritualurilor, locaşilor de cult şi a manualelor catehizate e o prezenţă extrem de marginalizată în UE", a susţinut Smaranda Enache.
Ea a menţionat că, potrivit unei hotărâri a Curţii de Apel, Ministerul Educaţiei are îndatorirea să vegheze ca inclusiv educaţia religioasă să respecte principiului separării puterii religioase de cea a statului.
"Respectăm toate credinţele religoase şi dreptul de a nu fi afiliat vreunei credinţe, dar în acelaşi timp respectăm drepturile omului. Prin strucutura manualelor de religie, se aduce atingere şi idealului de armonie interconfesională, de toleranţă faţă de cei care nu cred neapărat pentru un cult şi se produc inegalităţi între tinerii care ajung să absolve pe bani publici acelaşi sistem de învăţământ", a mai spus Smaranda Enache.
Preşedintele Ligii Pro Europa a evidenţiat şi faptul că "există chestiuni fragile în ceea ce priveşte drepturile omului", în cazul predării disciplinei religie, informând că în şcoli se fac tabele la începutul anului şcolar, în care se cere declararea confesiunii religioase, iar tinerii sunt trataţi inegal, cei care nu vor să studieze religia fiind constrânşi să depună cereri în acest sens.
Enache a ţinut să explice că raportul redactat de Liga Pro Europa referitor la educaţia religioasă în şcolile publice nu a fost făcut de "un nucleu ateo-comunist", precizând că toţi autorii acestui raport sunt creştini, iar dintre aceştia numai ea a fost membră a PCR.
Colegul său, Gabriel Andreescu, a apreciat că Legea fundamentală nu prevede, în niciun caz, că învăţământul religios ar trebui să arate cum arată astăzi - un învăţământ confesional.
El a adăugat că tema religiei în şcoli "nu se opune principiului separaţiei dintre stat şi Biserică şi nu e o încercare de intervenţie în treburile Bisericii" şi a afirmat că în viitor s-ar putea crea o avalaşă de procese la CEDO din cauza constrângerii elevilor de a studia religia.
La rândul său, consilierul patriarhal la Sectorul teologic-educaţional al Patriarhiei Române, Bogdan Popescu, a susţinut că manualele de religie sunt instrumente perfectibile, menţionând că societatea civilă nu ar trebui să iniţieze campanii în presă de criticare a acestora.
"Manualele sunt instrumente de lucru perfectibile. Se pot strecura anumite greşeli. Dar dacă vrem să facem observaţii, nu lansăm o campanie de atac la adresa cultelor, în presă. Nu putem generaliza plecând de la câteva cazuri decupate dintr-un context. Mesajul a fost distorsioant şi nu putem spune că aceste 5-6 cazuri reprezintă toate manualele de religie", a spus Bogdan Popescu referindu-se la criticile lansate de Liga Pro Europa.
El a declarat că "religia e un antidot pentru toate problemele cu care se confruntă tinerii în acest moment", subliniind că religia este importantă pentru toţi.
"Patriarhia Română apreciază aceste momente în care gândim împreună şi dorim perfecţionarea predării religiei în şcoli. Acest caracter confesional al învăţământului religios se regăseşte şi în alte ţări precum Austria, Spania, Grecia etc. (...) Întotdeauna, în şcoala românească s-a predat religia, mai puţin în perioada comunistă. Să încercăm să perfecţionăm învăţământul religios cu bună credinţă şi să nu renunţăm la nişte valori necesare în numele unei libertăţi înţelese greşit", a precizat consilierul patriarhal.
Pe de altă parte, deputatul PSD Anghel Stanciu a spus că societatea civilă ar trebui să fie "un factor coagulant" şi ar trebui să conlucreze cu parlamentarii şi cu Biserica în vederea găsirii unei soluţii în această problemă.
"Cumva o să oferim o alternativă. Cred că obiectivele sunt comune şi la noi şi la Liga Pro-Europa, căile sunt diferite. Hai să plecăm de la ideea că învăţământul religios e necesar în şcoli şi să găsim apoi împreună căile de a nu crea animozităţi, discriminări sau fanatisme şi aici societatea civilă trebuie să fie un factor coagulant, nu dizolvant", a spus Stanciu.
Deputatul social-democrat a conschis că "religia îşi are locul în şcoli, şi nu în afara şcolilor", precizând că România nu are învăţământ confesional în sistemul de învăţământ de stat, iar copiii nu sunt obligaţi să urmeze această disciplină, a religiei.
Din partea Ministerului Educaţiei, Megdonia Păunescu, a declarat că studierea religiei în şcoli nu creează discriminări şi nici nu va produce o avalanşă de procese la CEDO.
"Nu putem spune că ar putea fi vorba de o avlanşă de procese la CEDO, atât timp cât 81 % dintre elevi consideră religia ca fiind importantă. Nu putem vorbi că elevii nu au curaj civic, atât timp cât 41% din ei consideră că religia cultivă atitudinea de solidaritate umană. Nu discriminăm pe nimeni, oamenii au posibilitatea de a opta", a spus Megdonia Păunescu.
Un alt reprezentant al MECT, a subliniat că "manualele de religie sunt perfectibile", iar "disputele legate de subiecte precum Marea Schismă sau secte de prozelitism pot fi rezolvate prin dialogul dintre ştiinţă şi credinţă".
Pe de altă parte, senatorul PRM Aurel Ardelean a propus, chiar, extinderea studierii religiei şi în învăţământul universitar la toate nivelurile, iar colegul său deputat, Aurel Rus, a ţinut să lanseze un îndemn participanţilor la dezbatere să încerce să clădească rugăciunea cu fapta bună pentru găsirea unei soluţii în acest caz.
Liderul Grupului de rugăciune, Petru Andea, a spus că, uitându-se în câteva manuale, poate spune că acestea prezintă bine elementele de dogmă, dar la unele taine, precum Botezul, mai trebuie lucrat.
"Am avut o discuţie cu Patriarhul Daniel, care admitea că în conţinutul manualelor sunt elemente care trebuie revizuite. Această copilărie a manualelor poate că se apropie de sfârşit", a spus Petru Andea.
De asemenea, reprezentantul Consiliul Naţional pentru Curiculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, Mihaela Zăbavă, a declarat că va ţine cont de sugestiile societăţii civile.