Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, l-a contrazis, vineri, pe europarlamentarul PSD Adrian Severin, conform căruia CE a ajuns la concluzia că trebuie să înceapă procedura juridică împotriva României pentru taxa auto, arătând că a verificat situaţia, iar informaţia nu se confirmă.
"Noi am cercetat şi informaţia nu se adevereşte", a spus Vosganian vineri seara, întors de la reuniunea Consiliului European de la Bruxelles.
Europarlamentarul social-democrat Adrian Severin a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că din discuţiile cu unii comisari europeni a desprins concluzia că oficialii Comisiei Europene (CE) consideră că va trebui începută procedura juridică împotriva României pe taxa de primă înmatriculare.
Severin a afirmat că la nivelul Comisiei Europene s-a ajuns la concluzia că vor trebui începute procedurile juridice pentru sancţionarea României în ceea ce priveşte impunerea taxei de primă îmatriculare.
Europarlamentarul social-democrat a spus că oficialii Comisiei consideră că taxa de primă înmatriculare, aşa cum a fost ea formulată de Guvernul de la Bucureşti, încalcă normele europene, fiind una interzisă.
Ministrul Economiei şi Finanţelor a confirmat, joi, la Bruxelles, că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică şi a arătat că suma va fi redusă cu 5% pentru fiecare an de vechime.
El a arătat că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisia de CO2 pentru autovehicule tip Euro 3, care au inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon, şi Euro 4, iar pentru celelalte maşini vor fi luate în calcul toate emisiile de poluanţi, precum oxidul de azot, legate direct de cilindree şi vechimea vehiculului.
"E o formulă care îmbină criteriile de emisie de dioxid de carbon cu cele care au în vedere emisiile de poluanţi de tip oxid de azot. Sunt două tipuri de abordări: o abordare care are în vedere schimbările climatice, încălzirea planetei şi care se face în principal din cauza subţierii gradului de nori (a stratului de ozon - n.r.), din cauza emisiilor de dioxid de carbon, şi strict legate de mărimea consumului de carburanţi şi nu de vechimea maşinii. Al doilea criteriu este legat de poluarea aerului şi nu de schimbările climatice. Poluarea aerului se face mai ales din cauza emisiilor de poluanţi, de tipul oxidului de azot, care este legat direct de vechimea şi tipul de producţie al maşinii, precum non-euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3", a spus Vosganian.
Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Comisiei Europene au negociat în ultimele două săptămâni asupra acestei formule, iar experţii europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3. Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autorităţilor deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon, au declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, surse ministeriale.