Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (FML) se opune privatizării CFR Marfă, considerând că această societate trebuie să rămână un operator naţional strategic în condiţii de concurenţă cu operatorii privaţi.
Conducerea federaţiei sindicale i-a trimis o scrisoare deschisă prim-ministrului Călin Popescu Tăriceanu, în care îşi exprimă nemulţumirea faţă de intenţia de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar Marfă.
În această scrisoare, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă arată că se opune privatizării acestei societăţi cu capital majoritar de stat, pentru că acesta este un operator feroviar care nu înregistrează pierderi şi nu beneficiază de niciun fel de compensaţie de la bugetul de stat, fiind în concurenţă cu ceilalti operatori privaţi din transportul feroviar într-o piaţă liberă.
"Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă, cu un număr de peste 18 mii de salariaţi, operează atât în transportul local de mărfuri, cât şi în transportul internaţional, aflându-se în concurenţă neloială cu celelalte moduri de transport din România, în special, cu transportul auto prin faptul că, prin accizele plătite la achiziţionarea motorinei contribuie de fapt la întreţinerea infrastructurii rutiere naţionale", se arată în scrisoarea mecanicilor de locomotivă trimisă premierului.
În opinia sindicaliştilor, echitabil ar fi ca statul român să investească în egală măsură atât în infrastructura rutieră, cât şi în cea feroviară.
"Acest lucru nu se întâmplă în realitate: în timp ce reţeaua rutieră beneficiază de investiţii masive pentru întreţinere, modernizare şi dezvoltare, infrastructura feroviară este menţinută la un nivel tehnic precar, la limita siguranţei circulaţiei, finanţându-se în principal din taxa de utilizare a infrastructurii, percepută de la operatorii de transport feroviar şi dintr-o compensaţie modică primită de la stat", potrivit documentului trimis premierului de reprezentanţii mecanicilor de locomotivă.
Sindicaliştii susţin că finanţarea slabă din partea statului a infrastructurii feroviare duce la creşterea taxei de utilizare a infrastructurii şi implicit pune într-o situaţie de concurenţă neloială şi discriminatorie operatorii de transport feroviar faţă de cei din transportul rutier.
Conducerea federaţiei susţine că rezoluţia adoptată de Biroul Executiv al FML şi trimisă premierului a rezultat în urma unei analize profunde şi documentate, care a avut la bază şi realităţile din alte ţări ale Uniunii Europene, unde operatorii naţionali de transport sunt societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, sistemele de transport feroviar funcţionând în structuri de holding.
"Mai mult decât atât, unele dintre aceste societăţi comerciale străine (operatorii naţionali de stat DB şi OBB), au o poziţie tot mai agresivă pe piaţa europeană de transport feroviar, dovedind un interes deosebit în vederea achiziţionării operatorului de stat CFR Marfă. Or dacă operatorul naţional de transport feroviar de marfă se dovedeşte a fi o afacere profitabilă pentru DB şi OBB, deci implicit pentru statul german, respectiv austriac, nu vedem raţiunea pentru care statul român este dispus să renunţe la CFR Marfă", precizează sindicaliştii.
Mecanii de locomotivă amintesc că, o dată cu reorganizarea sistemului feroviar, din anul 1998, în societăţi comerciale separate s-au creat premizele concurenţiale pe piaţa de transport feroviar de marfă, astfel încât au fost create condiţiile de înfiinţare şi funcţionare a 28 de operatori feroviari privaţi care acoperă aproximativ 25 la sută din transportul feroviar de marfă.
În aceste condiţii, conducerea federaţiei consideră că CFR Marfă trebuie să rămâna un operator naţional strategic, în condiţii de concurenţă cu operatorii privaţi şi care să asigure, prin garanţia statului, transportul de combustibil pentru centralele termice şi nucleare, transporturile industriale pentru infrastructura publică, transportul ecologic.
În finalul scrisorii, sindicaliştii cer prim-ministrului să revină asupra deciziei de a privatiza CFR Marfă, precizând că FML se va opune acestei privatizări prin toate mijloacele disponibile, solicitând inclusiv sprijin la nivelul instituţiilor Uniunii Europene prin intermediul organizaţiilor la care sunt afiliaţi.
Sindicaliştii adaugă că ţările Uniunii Europene pun un accent deosebit pe susţinerea căilor ferate în scopul descongestionării reţelelor de transport rutier şi de reducere a poluării generate de mijloacele de transport.
Şi membrii Federaţiei Mişcare-Comercial au anunţat, în urmă cu o zi, că se opun privatizării CFR Marfă, considerând acest proces "o mare greşeală" pentru că nicio ţară din UE, cu excepţia Ungariei, nu are transportul feroviar de marfă privatizat.
"Noi nu am fost consultaţi cu privire la privatizarea Companiei CFR Marfă. Nu ştim ce se va întâmpla cu salariaţii şi clar ne vom opune, pentru că acest proces este o mare greşeală. Nicio ţară din UE , cu excepţia Ungariei, nu are transportul feroviar de marfă privatizat", a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, preşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa.
Ministerul Transporturilor (MT) va privatiza CFR Marfă prin licitaţie deschisă, metodă prin care va vinde integral participaţia statului la compania de transport feroviar de marfă, reprezentând 100% din capital, şi se aşteaptă ca preţul obţinut să fie de peste un miliard de euro, a declarat, joi, ministrul de resort, Ludovic Orban.
El a precizat că firmele Deloitte şi Boştină şi Asociaţii au finalizat strategia de privatizare a companiei şi au propus ministerului două variante.
"Ambele variante propuse de consultant vizează vânzarea în totalitate a pachetului de acţiuni deţinut de stat, prin licitaţie deschisă sau prin negociere directă", a declarat secretarul general al ministerului, Dragoş Tănăsoiu.