Pârghia fiscală este cea mai eficientă metodă de impunere a măsurilor pentru reducerea poluării, a declarat premierul Tăriceanu, evitând însă, ca şi preşedintele Băsescu, să comenteze pe tema taxei auto, pentru a nu exprima la Bruxelles opinii divergente pe un subiect de dezbatere internă.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a vorbit, în conferinţa de presă susţinută cu preşedintele Traian Băsescu la finalul reuniunii Consiliului European, despre problema schimbărilor climatice şi a energiei, discutată la Bruxelles, arătând că obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, asumat de Uniunea Europeană, obligă România să aplice măsuri de reducere a poluării care nu pot fi întotdeauna înţelese sau acceptate.
"Nu putem face numai politică prin vorbe când vorbim de securitate energetică, de schimbări climatice, trebuie să înţelegem că obligaţiile pe care Uniunea Europeană şi le-a asumat ne obligă să luăm măsuri active ca aceste obiective să poată fi atinse, fie că este vorba de poluarea făcută de diferite mijloace, precum sistemele de încălzire la nivelul oraşelor sau în agricultură, fie că vorbim de sistemele de transport, toate aceste lucruri ne obligă la o serie de măsuri active care nu întotodeauna pot fi uşor înţelese sau acceptate, dar aceasta este obligaţia pe care ne-am asumat-o şi, în final, trebuie să înţelegem că este în folosul nostru să ne protejăm mediul şi cetăţenii", a spus Tăriceanu.
El a arătat că pârghiile fiscale rămân cea mai eficientă metodă de impunere a acestor măsuri.
Întrebat, după declaraţia premierului, cum se va pune de acord cu şeful Guvernului în problema taxei auto şi dacă a mai discutat cu primul-ministru despre acest subiect, preşedintele Traian Băsescu a arătat că vorbit cu premierul pe această temă, dar a rugat presa să nu mute la Bruxelles "jocurile de acasă".
"Vă pot spune că l-am discutat şi ieri, chiar şi astăzi, dar am o rugăminte: lăsaţi jocurile de acasă, acasă şi să nu le mutăm la Bruxelles. Dacă vreţi un punct de vedere despre asta, discutăm acolo. Conduita mea şi a primului-ministru a fost că, indiferent ce dispute am avut acasă, în situaţiile în care am fost împreună să reprezentăm România, n-am dat semnale divergente", a spus Băsescu.
Preşedintele Traian Băsescu i-a trimis, marţi, o scrisoare premierului Tăriceanu, în care îi cere să anuleze prin ordonanţă de urgenţă taxa auto, acuzându-l pe şeful Guvernului că prin aplicarea unor astfel de măsuri îi desconsideră pe români.
Băsescu a arătat că este obligat să îi atragă atenţia că, în conformitate cu articolul 90 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, între statele membre "sunt interzise taxele vamale la import şi la export sau taxele cu efect similar, în cazul de faţă, taxa de primă înmatriculare a autoturismelor şi autovehiculelor".
În replică, Tăriceanu a afirmat atunci că Băsescu este în căutare de voturi ieftine şi nu a înţeles importanţa taxei auto, arătând că îi va solicita şefului statului să nu îi mai trimită scrisori, pe care oricum le vede la televizor.
În şedinţa de miercuri a Guvernului, premierul le-a spus miniştrilor că este dezamăgit de atitudinea "pur politicianistă" a preşedintelui în cazul taxei auto şi a apreciat că poziţia şefului statului afectează puternic negocierile Guvernului cu reprezentanţii Comisiei Europene.
Europarlamentarul social-democrat Adrian Severin a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că din discuţiile cu unii comisari europeni a desprins concluzia că CE consideră că va trebui începută procedura juridică împotriva României pe taxa de primă înmatriculare.
Severin a afirmat că la nivelul Comisiei Europene s-a ajuns la concluzia că vor trebui începute procedurile juridice pentru sancţionarea României în ceea ce priveşte impunerea taxei de primă îmatriculare.
Europarlamentarul social-democrat a spus că oficialii Comisiei consideră că taxa de primă înmatriculare, aşa cum a fost ea formulată de Guvernul de la Bucureşti, încalcă normele europene, fiind una interzisă.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a confirmat, joi, la Bruxelles, că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică şi a arătat că suma va fi redusă cu 5% pentru fiecare an de vechime al maşinii.
Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Comisiei Europene au negociat în ultimele două săptămâni asupra acestei formule, iar experţii europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3. Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autorităţilor deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon, au declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, surse ministeriale.
Liderii europeni reuniţi, joi şi vineri, la Bruxelles au ajuns la un acord privind adoptarea de măsuri care să reducă emisiile de gaze cu efect de seră, după ce, în urmă cu un an, s-au angajat să reducă emisiile cu 20% până în 2020.
Preşedintele Băsescu şi premierul Tăriceanu au participat, joi şi vineri, la reuniunea Consiliului European de la Bruxelles.