Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut, miercuri, Consiliului Concurenţei să intervină în cazul abuzurilor reclamate de furnizori în relaţia cu retailerii, dacă marile magazine derulează acţiuni de monopol care împiedică libera concurenţă.
El a anunţat că a cerut Ministerului Economiei şi Ministerului pentru IMM să îi prezinte, săptămâna viitoare, o informare legată de această situaţie.
Patronatele şi sindicatele din industria alimentară au solicitat Consiliului Concurenţei şi a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului să investigheze abuzurile retailerilor faţă de furnizori.
Producătorii spun că retailerii aplică taxe care duc la creşterea preţurilor şi scad profitabilitatea furnizorilor, iar dezvoltarea excesivă a marilor lanţuri de retail, care ajung să deţină monopolul în comeţ, duce la falimentarea magazinelor de cartier.
Totodată, susţin producătorii, extinderea lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri conferă acestora o putere excesivă în negocierile cu furnizorii, cărora le impun clauze contractuale dezavantajoase.
Consiliul Concurenţei a anunţat, săptămâna trecută, că va continua să monitorizeze evoluţia retailului din România, arătând că poate interveni numai dacă mai multe firme exploatează în mod abuziv o poziţie dominantă, demonstrată de indicatori precum cota de piaţă sau gradul de concentrare a pieţei.
"Intervenţia Consiliul Concurenţei pe piaţa de retail din România poate avea loc atunci când unul sau mai mulţi agenţi economici încearcă să exploateze într-o manieră abuzivă poziţia dominantă pe care o deţin pe o anumită piaţă, practică interzisă şi de legislaţia românescă. (...) Trebuie reţinut că, pentru a putea constata săvârşirea unui abuz de poziţie dominantă de către un agent economic, este necesar ca agentul economic să deţina o poziţie dominantă pe piaţa şi să foloseasca în mod abuziv poziţia dominantă deţinută, recurgând la fapte anticoncurenţiale care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activităţii economice ori prejudicierea consumatorilor", se arăta într-un comunicat.
Pentru a analiza dacă anumite companii deţin sau nu o poziţie dominantă sunt luaţi în calcul mai mulţi indicatori, printre care cota de piaţă a firmei, gradul de concentrare ridicat a pieţei şi existenţa unor bariere la intrare.