Peste 60 la sută dintre administraţiile publice locale nu răspund solicitărilor de acces la informaţii de interes public şi taxează cetăţenii pentru solicitarea de informaţii de interes public, potrivit unui studiu al Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei, prezentat, marţi, la Bucureşti.
Cercetarea, prezentată în cadrul conferinţei "Dezvoltarea locală durabilă şi transparenţa administraţiei publice" a fost realizată în perioada ianuarie 2007 - martie 2008 la nivelul a 260 de administraţii publice locale, 90 de municipii şi 170 de oraşe.
Potrivit AID, 62 la sută din administraţiile publice locale evaluate nu respectă prevederile Legii 544/2001 şi doar 38 la sută au respectat prevederile legale, dând curs solicitării asociaţiei privind numărul cererilor primite în baza Legii liberului acces la informaţiile de interes public în perioada ianuarie 2006 - octombrie 2007.
Iniţiatorii studiului au constatat o creştere a numărului de solicitări în baza liberului acces la informaţiile de interes public în anul 2007 (ianuarie - octombrie), comparativ cu anul 2006. Astfel, anul trecut au fost înregistrate 2.934 de cereri, comparativ cu 2.417 cu un an înainte.
Opt administraţii publice locale, din comunităţi locale de dimensiuni mici, nu au primit nicio solicitare scrisă de acces la informaţiile de interes public în anul 2006. Anul trecut, doar patru administraţii publice locale au fost în această situaţie: Vânju Mare din judeţul Mehedinţi, Băileşti din judeţul Dolj, Măcin - Tulcea şi Dărmăneşti - Bacău.
O altă problemă semnalată de AID se referă la faptul că fiecare administraţie publică locală are posibilitatea de a cere solicitantului de informaţii de interes public, achitarea costului aferent pentru fotocopierea documentelor de interes public solicitate. Astfel, 57 la sută din primăriile monitorizate au dat curs solicitării de acces la informaţiile privind costurile percepute pentru fotocopierea documentelor solicitate, iar în perioada ianuarie 2006 - octombrie 2007, 62 la sută dintre autorităţile locale au solicitat plata aferentă costurilor de fotocopiere.
Potrivit reprezentanţilor AID, un document de interes public conţinând 50 pagini A4, poate fi obţinut gratuit, dacă este solicitat la Primăria municipiului Târgovişte, contra sumei de 300 de lei, dacă solicitarea se face la Primăria oraşului Oraviţa sau pentru suma de 1.100 de lei dacă aceeaşi solicitare este adresată Primăriei municipiul Caracal.
"Sistemul de achiziţii publice este un punct nevralgic. Dacă la nivel guvernamental proiectele mari au un mecanism bine definit, la nivelul autorităţilor locale mecanismul de achiziţii publice nu este satisfăcător. Sunt diferenţe foarte mari între preţurile plătite pentru aceleaşi servicii, de aceeaşi calitate", a susţinut ministrul de Interne Cristian David, prezent la conferinţa de presă în care a fost făcut public studiul AID.
O altă problemă, semnalată de AID, se referă la aplicarea prevederilor Legii 52/2003 privind Transparenţa Decizională în Administraţia Publică, principalul instrument legal de promovare a implicării cetăţenilor în procesul de elaborare a actelor normative, în procesul de luare a deciziilor şi de îmbunătăţire a transparenţei şi responsabilizării instituţiilor publice locale sau naţionale.
"Se constată o slabă implicare a organizaţiilor neguvernamentale în aplicarea legislaţiei în domeniul transparenţei decizionale (doar 24 de ONG-uri au solicitat organizarea dezbaterilor publice). Acest fapt se datorează dezvoltării insuficiente a capacităţii organizaţiilor locale de a monitoriza şi responsabiliza administraţia publică locală şi lipsei resurselor de realizare a acestui tip de activităţi", potrivit cercetării.
Cu toate acestea, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Robin Barnett, prezent la conferinţa "Dezvoltarea locală durabilă şi transparenţa administraţiei publice", a precizat că în ţara sa administraţia locală este monitorizată de societatea civilă şi mass-media şi s-a declarat mulţumit de faptul că acest model este preluat acum şi în România.
Pe de altă parte, ministrul de Interne, Cristian David, a declarat că parteneriatul nu este înţeles de mulţi reprezentanţi din administraţia locală, această noţiune fiind mai mult teoretizată şi prea puţin aplicată.
Reprezentanţii AID au mai spus că administraţiile publice locale din comunităţile mici şi medii sunt mai active în aplicarea transparenţei decizionale prin organizarea de dezbateri publice şi au constatat o scădere a numărului de dezbateri publice privind bugetele locale în anul 2008 (59), comparativ cu 90 în anul 2007.În ceea ce priveşte luarea de măsuri împotriva funcţionarilor publici care nu au asigurat accesul la informaţiile de interes public sau transparenţa decizională, 40 la sută din cele 260 de primării evaluate au dat curs acestei solicitări, însă la nivelul nici unei primării nu au fost aplicate sancţiuni, deşi studiul a demonstrat că există o un nivel slab de aplicare a legislaţiei în aceste două domenii.
"În doar şase administraţii publice locale au fost înregistrate cazuri de corupţie şi anume: unul în Arad, unul la Suceava, unul la Galaţi, unul la Bârlad, unul la Giurgiu şi trei în Bacău", se mai arată în studiu.
Totodată, AID susţine că majoritatea Administraţiilor Publice Locale folosesc cel mai des, ca procedură de achiziţie publică, cererea de ofertă.
Astfel, în cazul produselor au fost înregistrate 377 de achiziţii publice realizate în acest fel, în cazul lucrărilor, au fost înregistrate 520 de achiziţii publice, iar în cazul serviciilor, au fost înregistrate 367 de achiziţii publice.
În ceea ce priveşte utilizarea licitaţiei deschise, în cazul produselor, au fost înregistrate 46 de achiziţii publice, în cazul lucrărilor, 83 de achiziţii publice, iar în cazul serviciilor - 44.
În urma analizei utilizării negocierii fără publicarea unui anunţ de participare ca procedură de achiziţie publică, s-a constatat că, în cazul produselor, au fost patru astfel de achiziţii publice, în cazul lucrărilor 19 achiziţii, iar în cazul serviciilor opt achiziţii.
Utilizarea negocierii şi publicarea unui anunţ de participare ca procedură de achiziţie publică nu a fost utilizată în cazul produselor şi a serviciilor, iar în cazul lucrărilor, au fost făcute trei achiziţii publice.
În ceea ce priveşte procedura dialogului competitiv, aceasta nu a fost utilizată de niciuna dintre administraţiile publice locale evaluate.
De asemenea, studiul AID a mai stabilit că în domeniul achiziţiilor publice la nivelul administraţiei publice locale, se remarca numărul mare al contractelor de achiziţii publice acordate aceluiaşi contractant.
"Este vorba de un climat competiţional limitat la nivel local, ceea ce poate fi o premisă pentru a ajunge la firmele cu abonament la primării, dar pot fi şi relaţii de interes care trebuie desfăcute", a precizat ministrul de Interne.
Reeferitor la aplicarea Legii 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi non-profit de interes general, se constată că doar 24 la sută din administraţiile monitorizate aplică această lege.