Costul redus cu forţa de muncă şi sistemul de impozitare avantajos din România sunt printre factorii care atrag marii producători de componente electronice pe piaţa locală, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare şi consultanţă Technology Forecasters.
Printre companiile de acest tip prezente deja în România se numără Celestica, Elcoteq şi Flextronics, precum şi Nokia, care a început în acest an producţia de telefoane mobile la fabrica de lângă Cluj.
Thomson, specializată în tehnologie video şi prezentă în peste 30 de ţări, este una dintre firmele interesate să intre pe piaţa românească pentru producţia de adaptoare TV.
"Fabrica pe care am vizitat-o a produs aparate similare şi are experienţă în domeniu. Am realizat şi un studiu de audit şi am fost mulţumiţi", a declarat Francois Gauthier, director general al companiei franceze pentru operaţiunile internaţionale.
Potrivit studiului realizat de Technology Forecasters, România are cel mai redus cost al forţei de muncă din Uniunea Europeană, raportat la datele din 2005.
În urmă cu doi ani, un muncitor român câştiga circa 5.000 de dolari pe an, în timp ce unul din Germania, unde costurile cu forţa de muncă sunt cele mai ridicate din UE, obţinea peste 30.000 de dolari.
Cu excepţia Ucrainei, România este cea mai atractivă piaţă din Europa de Est, în privinţa costurilor de producţie reduse, se mai arată în studiu.
Un alt factor pozitiv, din punctul de vedere al clienţilor producătorilor de componente, este poziţia geografică a României.
Printre factorii negativi menţionaţi în raport se numără faptul că salariile sunt în creştere, precum şi persistenţa temerilor legate de corupţie şi nerespectarea drepturilor de proprietate intelectuală. De asemenea, dezvoltarea infrastructurii din România este inegală, situaţia fiind mai bună în vestul ţării, comparativ cu cea din est.
Un alt factor negativ menţionat în raport este mentalitatea muncitorilor, în special a celor trecuţi de 40 de ani.
"Fantomele trecutului nu vor să dispară", a declarat Marius Ştefănescu, investitor cu cetăţenie română şi americană care a deschis la Timişoara o firmă de consultanţă îm domeniul industriei electronice.
Ştefănescu a avertizat şi în privinţa culturii de afaceri bazată pe relaţii personale din România.
"Nu se bazează prea mult pe email sau Internet, ci pe faptul de a cunoaşte pe cineva", a explicat el.
În final, cea mai mare problemă legată de transferul operaţiunilor de producţie în România poate fi una de imagine, în special dacă este vorba de o relocare din Europa Occidentală, aşa cum s-a întâmplat în cazul Nokia, care a decis să închidă fabrica din Bochum, Germania, se mai arată în raport.