Guvernul a discutat, miercuri, pe marginea proiectului de ordonanţă privind reducerea cheltuielilor în sectorul bugetar, care prevede blocarea angajărilor şi a achiziţiilor de maşini la nivelul instituţiilor publice, precum şi renunţarea la tichetele cadou, dar a amânat adoptarea unei decizii.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) ameninţat, marţi, cu ample acţiuni de protest dacă Guvernului suspendă, printr-o ordonanţă de urgenţă, acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă pentru salariaţii din instituţiile publice.
Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă, Guvernul va interzice instituţiilor de stat să cumpere în acest an imobile, maşini, electrocasnice şi aparate de aer condiţionat, şi va opri angajările de personal în sectorul bugetar, măsuri care vor conduce la diminuarea cheltuielilor din sectorul public cu 1,85 miliarde lei (562 milioane euro).
"În perioada 2000-2007, cheltuielile de personal în sectorul bugetar au urcat de şase ori prin creşterea numărului de posturi cu 24% şi majorarea salariilor. La sfârşitul anului 2007, în administraţia publică era aprobat un număr total de 1,46 milioane de posturi, ceea ce reprezintă aproape o treime din numărul salariaţiilor din economie, în timp ce sectorul privat se confruntă cu o lipsă acută de forţă de muncă", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Stoparea angajării de personal în sectorul bugetar va avea ca efect pe de o parte reducerea cheltuielilor bugetare, iar pe de altă parte direcţionarea resurselor umane către alte sectoare.
"Pentru a nu bloca desfăşurarea activităţii din sectorul bugetar au fost prevăzute expres şi unele excepţii de la această interdicţie, precum ocuparea posturilor pentru care au început procedurile de organizare a concursurilor, angajările din domeniul colectării şi controlului impozitelor şi la instituţiile înfiinţate în 2007 care nu şi-au completat schema de personal", au spus sursele.
Angajările vor fi permise doar cu avizul ministerelor Muncii şi Economiei şi Finanţelor.
În ceea ce priveşte interzicerea cumpărării de imobile, maşini şi aparate de aer condiţionat, sursele au arătat că în perioada 2005-2007 instituţiile publice au cheltuit sume considerabile cu astfel de achiziţii, fiind constatată o "alocare nejudicioasă".
"În 2008 din totalul cheltuielilor pentru investiţii prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite circa 28% sunt cuprinse la poziţiile «dotări independente» şi «achiziţii de imobile». Pentru utilizarea eficientă a fondurilor publice vom interzice în acest an achiziţionarea de imobile, autoturisme, mobilier, aparatură electrocasnică, aparate de telecomunicaţii pentru birou, echipamente audio-video şi instalaţii de aer condiţionat", au spus sursele.
Potrivit sursele, vor fi execeptate autorităţile şi instituţiile publice implicate în organizarea şi desfăşurarea summit-ului NATO, creşele, grădiniţele, unităţile sanitare cu paturi, unităţile de asistenţă medico-socială, căminele şi cantinele pentru elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, proiectele finanţate din împrumuturi exeterne sau fonduri nerambursabile, sponsorizări şi donaţii, obiectivele de investiţii cu punere în funcţiune în anul 2008, cu condiţia ca în devizul general al lucrării acestea să fi fost prevăzute ca primă dotare.
Instituţiile publice vor mai fi obligate să depună la Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF), până la data de 25 a lunii curente pentru luna precedentă, situaţii privind monitorizarea derulării programului de investiţii.
"Vrem să realizăm o analiză a tuturor împrumuturilor contractate cu garanţia statului sau de Ministerului Economiei şi Finanţelor, a căror rambursare se efectuează de la bugetul de stat. Astfel, vom obliga beneficiarii acestor credite să transmită MEF informaţii legate de anul contractării, destinaţia sumelor, valoarea creditului şi data efectuării tragerii şi a plăţilor", au adăugat sursele.
Totodată, MEF va limita anual fondurile rambursabile care pot fi contractate de autorităţile publice locale, astfel încât deficitul bugetar să nu fie depăşit.
Instituţiile publice locale vor fi obligate să transmită MEF, în circa două săptămâni, date privind situaţia fondurilor rambursabile, banca finanţatoare, tragerile efectuate până în prezent şi cele care urmează să fie efectuate în următorii ani.
O altă măsură pentru reducerea cheltuielilor prevede ca autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de natura veniturilor, să nu acorde angajaţilor tichete cadou în acest an.
"Toate măsurile prezentate sperăm să aducă o reducere a cheltuielilor bugetare de circa 1,85 miliarde de lei, din care 1,07 miliarde de lei la buget de stat", au estimat sursele.
Din suma de 1,07 miliarde de lei (324 milioane euro), peste 900 de milioane de lei reprezintă reducerea cheltuielilor de personal.
Însă, aplicarea acestor măsuri va duce şi la încasarea unor venituri mai mici la bugetul de stat consolidat, de 385 milioane de lei (115 milioane de euro).
Anul trecut instituţiile şi companiile de stat au cumpărat autoturisme, laptopuri şi televizoare de circa 50 milioane euro, cele mai multe contracte fiind încheiate pe final de an, înainte de restituirea la buget a sumelor necheltuite, şi au angajat alte cheltuieli estimate tot la 50 milioane euro.
Guvernul a intenţionat, în noiembrie 2007, să interzică instituţiilor publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, să mai achiziţioneze autoturisme şi mobilier în perioada rămasă până la sfârşitul anului, pentru a limita cheltuielile bugetare, dar a renunţat ulterior.
"Am luat destule maşini, destule aparate de aer condiţionat", a spus, la acea dată, oficialul MEF, Varujan Vosganian, arătând că va propune Guvernului ca prin a treia rectificare bugetară din 2007 să interzică astfel de achiziţii.
Articolul care introducea interdicţia a fost inclus în proiectul ordonanţei de urgenţă privind rectificarea bugetară, dar a fost scos ulterior, înainte ca actul normativ să fie avizat de Executiv.
Vosganian a declarat, săptămâna trecută, că a înaintat primului-ministru un proiect de rectificare prin care se operează o reducere a cheltuielilor bugetare cu 1,1 miliarde euro, ceea ce ar fi însemnat o diminuare a cheltuielilor cu 0,8% din PIB.