Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, consideră că singura modalitate pentru dezvoltarea infrastructurii în următorii şapte ani o reprezintă contractele de concesionare, dorind să construiască astfel şi canalul navigabil Dunăre-Bucureşti.
Ludovic Orban, care a participat, marţi, la o dezbatere pe tema concesionărilor şi achiziţiilor publice, şi-a exprimat poziţia de susţinător al contractelor de concesionare în privinţa construcţiilor de autostrăzi şi al principiului că utilizatorul plăteşte.
"Decizia de realizarea de autostrăzi prin intermediul contractelor de concesionare este o decizie în care nu am avut prea multă libertate. Fără concesionări, România nu îşi poate dezvolta în următorii şase, şapte ani structura de autostrazi", a spus Orban.
Demnitarul a explicat că rambursarea investiţiilor urmează să se facă în 20-30 de ani, fie prin intermediul unei taxe pe autostradă, fie de la buget. Orban a precizat că în cazul rambursării investiţiilor de la buget, nu i se pare normal ca toţi românii să plătească pentru cei care folosesc o autostradă.
"Am demarat procedurile de achiziţie şi suntem în prezent în faza de precalificare pentru tronsonul Comarnic-Braşov", a precizat ministrul Transporturilor.
În opinia sa, licitaţia pentru acest tronson va fi un succes, pentru că există 12 consorţii care au depus oferte în faza de precalificare, între acestea aflându-se cele mai importante din Europa şi nu numai.
Orban este convins că nu vor mai fi făcute aceleaşi greşeli ca în cazul autostrăzii Transilvania, el amintind că realizarea acesteia trebuia să fie făcută printr-un parteneriat public-privat, însă transformat ulterior s-a transformat într-un contract finanţat de la buget.
Septimiu Buzaşu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi preşedintele Comisiei pentru licitaţia de concesionare în cazul autostrăzii Comarnic - Braşov, a spus că au primit oferte extrem de solide, care totalizează peste 5.000 de pagini.
"Contractul va fi extrem de transparent. BEI şi BERD se vor implica cu experţi, poate şi Banca Mondială.", a spus secretarul de stat.
El a dat asigurări că acest contract va fi semnat în 2008 şi că şoferii vor putea circula pe acest tronson în patru ani.
Ministrul Transporturilor a făcut referire şi la realizarea centurii de nord a Capitalei care va face legătura între autostrăzile Bucureşti - Piteşti şi Bucureşti - Constanţa.
"Suntem în pregătiri avansate pentru scoaterea la licitaţie, tot prin intermediul contractului de concesiune, pentru realizarea centurii de nord a Bucureştiului, care va fi în profil de autostradă. Aceasta va face legătura între autostrada Bucureşti - Piteşti şi Autostrada Soarelui. Suntem în fază de finalizare a documentaţiei de precalificare", a precizat ministrul.
Directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), Mihai Grecu, a spus că această autostradă ar putea fi realizată în mod realist în trei, patru ani.
"Mai sunt multe probleme de rezolvat. De exemplu, exproprierile în zona de nord costă 300 milioane de euro. Dacă s-ar fi făcut în urmă cu cinci, şase ani ar fi costat 10 milioane de euro", a spus Mihai Grecu.
În privinţa tronsonul Sibiu-Piteşti, ministrul Transporturilor a precizat că acesta va fi construit până la jumătatea lui 2009, tot printr-un contract de concesionare. Potrivit demnitarului, în prezent este realizat un nou studiu de fezabilitate pentru autostrada Piteşti-Sibiu.
"În ceea ce priveşte tronsonul, avem ca obiectiv să aprobăm indicatorii tehnici şi economici în urma studiului de fezabilitate până în septembrie şi să demarăm procedurile de licitaţie tot pentru construcţia acestuia în regim de concesiune până la jumătatea lui 2009", a explicat Orban.
Ministrul Transporturilor a reamintit şi de intenţia sa de a construi un aeroport în sudul Bucureştiului, precum şi de realizarea contractul de concesionare în domeniul feroviar şi cel fluvial.
"Mă gândesc serios să realizez canalul navigabil Dunăre-Bucureşti tot în regim de concesiune. Am avut discuţii extrem de serioase cu firme interesate de acest canal. În momentul de faţă proiectul se regăseşte la Apele Române, însă el este prevăzut ca un canal de irigaţie. Acum suntem în faza de preluare la Ministerul Transporturilor a administraţiei canalelor navigabile", a spus Orban, precizând că după aceea va începe studiul de fezabilitate în cazul canalului.