Ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu, a declarat, joi, după întâlnirea reprezentanţilor Ford cu autorităţile locale, că angajamentele asumate de producătorul american privind preluarea Automobile Craiova SA vor fi respectate, iar producţia ar putea începe până la sfârşitul anului.
Ministrul liberal a declarat corespondentului MEDIAFAX că producţia la uzina de la Craiova ar fi putut începe mai devreme dacă nu ar fi existat ancheta Comisiei Europene.
“Există o legislaţie europeană în acest sens pe care toţi trebuie s-o respectăm. Din acest punct de vedere, nu au existat opinii împotriva deciziei CE nici din partea noastră şi nici din partea Ford. Sigur că producţia la Craiova ar fi putut începe cu câteva luni în urmă”, a declarat Mihai Voicu.
El apreciază că producătorul american ar putea începe să lucreze la fabrica de la Craiova “spre sfârşitul acestui an”, angajamentele asumate prin caietul de sarcini urmând să fie implementate până în 2011.
Ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu, a participat, joi dimineaţă, la o întâlnire cu reprezentanţii Ford şi autorităţile locale.
Reprezentanţii companiei Ford au primit, joi, acordul de principiu de la autorităţile locale pentru începerea lucrărilor la uzina din Craiova.
“Aşa cum este prevăzut şi în contractul care urmează să fie finalizat cu firma Ford, acordul autorităţilor pentru desfăşurarea tuturor activităţilor trebuie dat în conformitate cu reglementările legale din România. Acest acord este obligatoriu pentru începerea lucrărilor. Acestaa fost în fond obiectul discuţiilor noastre”, a declarat directorul general al Daewoo Automobile, Ion Ion.
El a mai spus că autorităţile locale şi-au dat acordul de principiu, însă investitorii trebuie să prezinte, în perioada următoare, toate documentele necesare pentru emiterea autorizaţiilor necesare.
Potrivit directorului Agenţiei Regionale pentru Protecţia Mediului (ARPM) Craiova, Monica Mateescu, investitorii trebuie să prezinte un plan de dezvoltare pentru a le putea indica problemele pe care fabrica de la Craiova le are şi care nu sunt în acord cu prevederile pe mediu.
“Există o serie de probleme de mediu ale Daewoo care sunt preluate prin această privatizare şi care vor trebui rezolvate, pentru că ele devin, automat, obligaţia cumpărătorului. Când or să vină cu planul de dezvoltare o să spunem concret care sunt problemele”, a spus Monica Mateescu.
Ea a adăugat că întâlnirea de la Prefectura Dolj a fost una informală, reprezentanţii Ford dorind să se pună la punct cu legislaţia din România pe mediu.
"Reprezentanţii Ford şi ai firmei de consultanţă au dorit să se asigure de sprijinul nostru în ceea ce priveşte respectarea legislaţiei, având în vedere precedentul neplăcut pe care l-au avut. Au dorit să ştie ce trebuie să facă şi au înţeles că trebuie să vină cu un plan de dezvoltare, astfel încât să respecte acordul de mediu”, a mai afirmat Monica Mateescu.
Comisia Europeană (CE) a solicitat Guvernului să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, sumă care reprezintă, potrivit oficlialilor europeni, ajutor de stat ilegal la privatizarea constructorului auto cu grupul american Ford.
Comisia a finalizat investigaţia iniţiată în octombrie 2007 privind privatizarea Automobile Craiova şi a constatat că România a impus o serie de condiţii pentru asigurarea unui anumit nivel de producţie şi ocupare a forţei de muncă, acceptând în schimb un preţ de vânzare mai redus, se arată într-un comunicat al instituţiei.
Pentru a elimina denaturarea concurenţei provocată de ajutorul ilegal, Guvernul trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, conform sursei citate.
Comisarul european pentru Concurenţă, Neelie Kroes, a arătat în comunicat că impunerea de condiţii la o privatizare determină, de regulă, scăderea preţului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândeşte un avantaj selectiv.
Decizia Comisiei Europene permite continuarea pivatizării Automobile Craiova, iar planurile şi angajamentele grupului american pentru fabrica din România rămân neschimbate, se arată într-un comunicat al Ford Europa remis miercuri agenţiei MEDIAFAX.
"Ford Europa salută decizia de astăzi (miercuri - n.r.) a Comisiei Europene, prin care se anunţă finalizarea investigaţiei deschisă în cazul privatizării Automobile Craiova, permiţând astfel Ford continuarea procedurilor necesare în vederea cumpărării uzinei", se spune în comunicat.
La privatizarea uzinei auto din Craiova, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a impus cumpărătorului să realizeze o producţie de minim 200.000 de automobile în al patrulea an de la privatizare, să efectueze o serie de investiţii şi să-i păstreze pe cei 3.900 de foşti angajaţi ai întreprinderii Automobile Craiova şi ai filialei acesteia Daewoo România.
Ford a fost singura companie care a venit cu o ofertă, respectiv un preţ de cumpărare de 57 de milioane de euro, şi a câştigat licitaţia.
CE a început o anchetă, întrucât considera că privatizarea Automobile Craiova printr-o licitaţie condiţionată ar fi putut avea drept rezultat scăderea preţului de vânzare, implicând, prin urmare, ajutor de stat.
"Investigaţia Comisiei a arătat că impunerea condiţiilor respective a dus la scăderea preţului de vânzare. Valoarea de piaţă a participaţiei de 72,4% deţinută de statul român din activele industriale de bază, participaţie cumpărată de Ford, a fost estimată la 84 de milioane de euro. În consecinţă, prin impunerea unei serii de condiţii de altă natură decât economică în ceea ce priveşte licitaţia, România a renunţat la venituri în valoare de 27 de milioane de euro", se menţionează în comunicat.
Întrucât condiţiile respective au asigurat obţinerea unui anumit nivel de producţie, de ocupare a forţei de muncă şi de investiţii, licitaţia condiţionată a conferit un avantaj economic firmelor Automobile Craiova şi Daewoo România, avantaj finanţat din veniturile la care statul a renunţat prin vânzare, conform sursei citate.
Oficialii europeni susţin că acordarea ajutorului nu a fost condiţionată de realizarea unui obiectiv de interes comun pentru care se poate autoriza acordarea de ajutoare în UE.
Contractul de privatizare a uzinei cu grupul Ford a fost încheiat în luna septembrie a anului trecut.
Proiectul de Lege privind privatizarea Automobile Craiova a fost avizat deja de Senat.