Guvernul va decide restituirea integrală a sumelor percepute deja ca taxă auto doar în cazul unei decizii a Comisiei Europene şi, eventual, a Curţii Europene de Justiţie, luând în calcul că unele state UE, precum Ungaria, au fost obligate de instanţa europeană să ramburseze numai o parte din bani.
Decizia Comisiei Europene (CE) sau a Curţii Europene de Justiţie este prezentată, într-un document semnat de ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, ca o condiţie pentru ca statul să returneze toate sumele colectate ca taxă auto.
"O astfel de situaţie, de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxă specială, s-a înregistrat în cazul statelor membre care au fost obligate, printr-o decizie a Curţii Europene de Justiţie, să schimbe reglementările privind regimul taxei percepută cu ocazia primei înmatriculări a autovehiculelor, pentru unele dintre aceste state sumele restituite reprezentând numai diferenţe de taxe, exemplu fiind cazul Ungariei. În aceste condiţii, pentru România, problema restituirii taxei se va pune în funcţie de decizia Comisiei Europene şi, eventual, a Curţii Europene de Justiţie", se arată în document.
Taxa a fost introdusă la începutul anului trecut, după eliminarea accizelor plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă, şi a fost criticată de Comisia Europeană, care a atras atenţia României că modalitatea de calcul a taxei auto nu respectă prevederile articolului 90 din Tratatul de aderare şi a deschis procedura de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru.
Guvernul a anunţat că va modifica formula de calcul a taxei, pe care o va corela cu emisiile de carbon, cu introducerea unei proceduri de contestare a sumelor deja achitate.
În şedinţa de miercuri, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineşte modalitatea de calcul a taxei de poluare auto, surse guvernamentale declarând, pentru MEDIAFAX, că noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate până în prezent, întrucât Guvernul consideră că sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament şi necontestat de Curtea Constituţională.
Şeful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, a declarat, la sfârşitul lunii ianuarie, că statul nu va introduce bariere administrative pentru a împiedica proprietarii de maşini să solicite restituirea unei părţi din sumele achitate.
"Statul nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a împiedica cetăţenii să îşi exercite drepturile, în cazul în care aceştia vor dori să recupereze o parte din taxă. Din statistici se pare că puţine vor fi diferenţele în senul negativ, se discută despre diferenţa de taxă, nu despre întreg cuantumul", a afirmat atunci Ciocănea.
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, săptămâna trecută, moţiunea simplă "Anulaţi taxa de primă înmatriculare", preşedintele Camerei Deputaţilor, liberalul Bogdan Olteanu, precizând că prevederile moţiunii nu sunt obligatorii pentru Guvern şi că acesta poate prelua ceea ce consideră necesar din textul documentului.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat la rândul său că nu se pune problema returnării banilor către persoanele care au plătit deja taxa, în cazul în care ordonanţa de introducere a taxei va avea acordul oficialilor de la Bruxelles, iar procedura de infrigement va fi suspendată. El a admis posibilitatea returnării unor diferenţe, asupra cărora s-a pronunţat instanţa, situaţie întâlnită în Ungaria.
Pentru acest an, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane lei (echivalentul a 188,9 milioane euro) din încasarea taxei de primă înmatriculare auto, în scădere cu 21,7 % faţă de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane lei.
Taxa a fost contestată în ţară de o parte dintre plătitori, iar statul a pierdut deja un proces deschis la Arad, taxa auto fiind declarată irevocabil drept nelegală de către Tribunalul local şi Curtea de Apel Timişoara.
Şi la Tribunalul Timiş există o sentinţă similară, însă recursul înaintat de Administraţia Finanţelor Publice Timişoara nu a fost încă judecat.