Guvernul va lua în considerare elementele incluse în moţiunea simplă adoptată de Camera Deputaţilor referitoare la taxa auto şi va prezenta o nouă propunere privind formula de calcul, a declarat, marţi, premierul Călin Popescu Tăriceanu, acuzând totodată PDL de un discurs demagogic şi populist.
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, moţiunea simplă "Anulaţi taxa de primă înmatriculare", cu 158 de voturi "pentru", 89 de voturi "împotrivă" şi 7 abţineri.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, liberalul Bogdan Olteanu, a arătat că prevederile moţiunii nu sunt obligatorii pentru Guvern şi că acesta poate să preia ceea ce consideră necesar din textul documentului.
El a arătat că, în alte situaţii, cum ar fi cu ocazia adoptării în Senat a moţiunii pe justiţie, Guvernul a exprimat o poziţie publică şi, este posibil, ca acest lucru să se întâmple şi acum.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat la rândul său, după adoptarea moţiunii, că dezbaterea pe această temă a fost utilă, dar şi că procedura a fost inutilă, având în vedere că Guvernul oricum intenţiona să modifice taxa.
Guvernul ia în calcul ajustarea legislaţiei prin majorarea taxei de poluare auto pentru maşini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 şi Euro 2, şi modificarea sumei pentru maşini noi, pe un sistem în care emisia de dioxid de carbon va reprezenta criteriul principal de calcul şi care va fi prezentat Comisiei Europene sub forma unei noi scrisori.
"Este posibilă şi o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea maşinii, de la 0-95%, cotă inclusă în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai puţin", au declarat, vineri, agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Taxa va fi calculată în principal în funcţie de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nocivă, şi, probabil, cea de azot, nu şi în funcţie de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate şi pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile a anunţat, luni, că susţine propunerea ca taxa auto să fie aplicată în funcţie de emisiile de dioxid de carbon şi de norma de poluare.