Propunerile şi sugestiile aduse la proiectele de legi ale educaţiei aflate în dezbatere publică până în 17 februarie sunt evaluate, de luni, de comisia de specialitate a Ministerului Educaţiei, în vederea redactării formei finale ce va fi analizată cu partenerii de dialog.
Mihaela Suciu, consilier personal al ministrului Educaţiei, a declarat, luni, petnru MEDIAFAX, că subiecte cele mai discutate în cadrul dezbaterilor publice organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) în ultimele două luni şi pentru care au fost primite multe sugestii vizează structura anului şcolar, respectiv educaţia timpurie, organizarea clasei pregătitoare şi a clasei a IX-a, finanţarea unităţilor de învăţământ prin intermediul autorităţilor locale sau inspectoratelor şcolare, titularizarea şi alegerea directorilor de şcoli.
În legătură cu învăţământul obligatoriu de la trei ani, consilierul personal al ministrului a spus că "obligativitatea nu trebuie condiţionată de o măsură coercitivă, de tipul părintele care nu-şi dă copilul la grădiniţă va fi sancţionat cu amendă între 500 şi 2.000 lei".
"Învăţământul de la trei ani, denumit obligatoriu, include această sancţiune prevăzută în noul pachet de legi. Ministerul însă şi-a dorit, din start, obligativitatea direcţionată către stat. Adică, eu, stat ofer infrastructura, resursa umană, dotările necesare unei educaţii timpurii normale. Dar obligativitatea nu poate fi dublată decât de sancţiuni. Nu vrem să eliminăm obligativitatea, ci doar sancţiunea în cazul celor care nu trimit copiii la grădiniţă. Îl oblig să-l dea la acest tip de învăţământ, dar nu îl sancţionez dacă nu vrea s-o facă", a mai spus consilierul ministerial.
O altă discuţie vizează locul unde este plasată clasa pregătitoare. Noul proiect de legi prevede clasa pregătitoare în învăţământul primar.
"Problema este cine face pregătire, educatorul sau învăţătorul, aici sunt propuneri şi discuţii. Cei mai mulţi susţin că ar fi bine să rămână la grădiniţă. Schimbarea structurii învăţământului a stârnit discuţii, dar învăţământul timpuriu va fi introdus gradual. Vom vedea dacă clasa pregătitoare intră în şcoală cum prevede noul pachet de legi sau nu, la fel şi clasa a IX-a. Am gândit ca elevii să nu mai plece din gimnaziu pentru a urma clasa a IX- a în altă localitate decât cea de domiciliu, să rămână în şcoala lui. Sigur, apar modificări în privinţa orarului, dar vom vedea ce decizie va fi luată. Cei care lucrează în sistem să aducă propuneri, sugestii adaptate realităţii româneşti, nu doar critici", a mai spus Mihaela Suciu.
Un alt subiect intens dezbătut în timpul dezbaterii publicice a proiectelor de ;legi ale educaţiei a fost legat de menţinerea studiului religiei în liceu.
După ce vor fi analizate sugestiile şi propunerile la proiectele de legi ale educaţiei, vor fi reţinute cele pertinente care ajută şcoala românescă. Forma finală va fi rediscutată cu partenerii de dialog, respectiv sindicate, studenţi şi comunitatea academică, astfel ca în 1 aprilie să fie redactată forma finală ce va fi depusă spre apobare Executivului şi Parlamentului, a conchis consilierul ministerial.
Pachetul de legi ale educaţiei a fost supus dezbaterii publice pe site-ul MECT din 17 decembrie 2007, până în 17 februarie 2008.