Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) susţine ideea potrivit căreia taxa auto ar trebui să fie aplicată automobilelor în funcţie de emisiile de dioxid de carbon şi de norma de poluare, a anunţat, luni, Asociaţia.
"Salutăm propunerea de utilizare în formula de calcul a taxei auto a criteriului emisiei de dioxid de carbon care, alături de norma de poluare, vor stimula, din punctul nostru de vedere, achiziţia de autovehicule cu tehnologii moderne, caracterizate prin emisii poluante foarte reduse şi emisii scăzute de dioxid de carbon", se arată într-un comunicat al APIA remis, luni, agenţiei MEDIAFAX.
Propunerea este în concordanţă cu acţiunile din ultima perioadă ale Comisiei Europene, problematica poluării şi a emisiei de dioxid de carbon specifice mijloacelor de transport fiind tratată la nivel comunitar cu foarte mare seriozitate de către majoritatea statelor membre, care au pus în practică măsuri de limitare a poluării (taxe, impozite, restricţii de circulaţie), dar şi de înnoire a parcului auto (stimularea retragerii din uz), se afirmă în comunicat.
APIA susţine necesitatea dezvoltării industriei auto româneşti, în condiţiile angajamentelor legate de protecţia mediului, dar şi reducerea vârstei medii a parcului naţional auto, taxa fiind unul dintre instrumentele utilizate de către majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene pentru susţinerea acestor obiective la nivel naţional. Îndeplinirea obiectivelor legate de emisii mai stricte şi de reducerea vârstei medii vor avea efecte pozitive asupra siguranţei rutiere şi va conduce la dinamizarea industriei auto din România.
Anul 2008 reprezintă începutul unei etape de patru ani în care statele membre ale UE şi-au luat, în cadrul Protocolului de la Kyoto, angajamentul de a reduce sever emisiile de dioxid de carbon până în 2012.
"Ne exprimăm speranţa că factorii de decizie din România vor analiza cu atenţie situaţia şi vor da dovadă de responsabilitate în hotărârea pe care o vor lua faţă de cele două obiective strategice ce pot influenţa în mod semnificativ dezvoltarea viitoare a ţării, existenţa unei industrii auto puternice în Romania - astăzi circa 7% din Produsul Intern Brut - şi reducerea poluării prin înnoirea parcului auto naţional", arată APIA.
Guvernul ia în calcul ajustarea legislaţiei prin majorarea taxei de poluare auto pentru maşini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 şi Euro 2, şi modificarea sumei pentru maşini noi, pe un sistem în care emisia de dioxid de carbon va reprezenta criteriul principal de calcul şi care va fi prezentat CE sub forma unei noi scrisori.
"Este posibilă şi o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea maşinii, de la 0-95%, cotă inclusă în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai puţin", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Taxa va fi calculată în principal în funcţie de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nocivă, şi, probabil, cea de azot, nu şi în funcţie de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate şi pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.