Preşedintele AVAS Teodor Atanasiu a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, la Alba Iulia, că Guvernul intenţionează să modifice taxa de primă înmatriculare astfel încât cuantumul acesteia să fie stabilit după principiul "cine poluează mult plăteşte mult", transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Se va trece la o măsură legislativă, pe înţelesul tuturor: cine poluează mult, plăteşte mult, iar cine poluează puţin, plăteşte puţin", a spus Atanasiu.
Potrivit preşedintelui AVAS, noua formulă de taxă va fi bazată pe principii ecologice. El a spus că forma taxei va fi pregătită, cel mai probabil, până la 1 iunie ca să poată intra în vigoare în al doilea semestru.
În altă ordine de idei, Teodor Atanasiu a afirmat că taxa de primă înmatriculare nu se referă la protecţia firmelor, ci la protecţia mediului, iar prima formulă de taxă era o taxă care scutea România de deveni "un cimitir de vechituri al Europei" şi era realizată pe baza a ceea ce există în Uniunea Europeană.
"Am văzut că unele mijloace media şi-au făcut un scop în a scoate această taxă. Să ştiţi că putem să luăm şi această decizie: românii să nu mai plătească niciun fel de taxă şi impozit şi să trăiască după ce pică de sus. Fără bani publici nu poţi să faci infrastructură, nu poţi să faci învăţământ, nu poţi să faci sănătate, nu poţi să faci nimic", a mai spus Atanasiu.
El a adăugat că România intenţionează să introducă o taxă bazată pe principii de mediu, aceasta fiind şi intenţia Uniunii Europene. Teodor Atanasiu s-a declarat totodată de acord cu mărirea cuantumului taxei pentru maşinile scumpe.
"Am văzut că era un mare scandal pentru creşterea taxei la maşinile scumpe. Mă bucur că s-a făcut scandal (…). Acum protejăm pe cei cu bani, iar dacă o maşină costă peste 50.000 de euro suntem necăjiţi că mai trebuie să scoată încă 4.000 de euro pe taxă şi vrem să îl aducem la o taxă mai mică", a mai spus Teodor Atanasiu.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunţat, joi seara, că proiectul ordonanţei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care să permită corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante de CO2, începând cu luna iulie şi prin consultarea Comisiei Europene.
El a arătat că varianta unei noi modificări a rezultat în urma discuţiilor avute, joi, cu reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de mediu.
"Din aceste discuţii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă şi la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei şi de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plăteşte. Cu cât poluează mai mult, cu atât plăteşte mai mult", a spus Tăriceanu.
Întrebat dacă proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a răspuns afirmativ.
"Este foarte posibil să facem aceste modificări, să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există în acest domeniu o legislaţie în domeniu, în Franţa şi Austria. Astăzi am văzut câteva elemente în acest sens pe care le putem include într-o viitoare propunere", a spus Tăriceanu.
El a precizat că, pe baza discuţiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, în dezbatere publică, o nouă propunere privind taxa de poluare auto.
Formula de calcul finalizată de Guvern în luna ianuarie indică o creştere a valoarii taxei de poluare auto de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi o scădere de zece ori la maşinile vechi Euro 1, fiind propus ca noile taxe să fie aplicate începând de la 1 iulie.
Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autorităţilor, la derularea unor proiecte de protejare a mediului şi reducere a poluării.
La sfârşitul lunii ianuarie, după ce mai multe partide parlamentare au anunţat că nu sunt de acord cu forma propusă, Guvernul a decis să amâne aprobarea ordonanţei care introduce taxa auto, pentru a se consulta cu partidele.
Comisarul european, Leonard Orban, a declarat, luni, că, în măsura în care legislaţia privind taxa auto va fi modificată şi va intra în vigoare, CE va opri procedura de infrigement declanşată împotriva României, în caz contrar urmând a se ajunge la Curtea Europeană de Justiţie.
Grupul parlamentar PDL a depus, luni, o moţiune simplă pe tema taxei auto.