Plenul Senatului a adoptat, miercuri, proiectul de Lege privind privatizarea Automobile Craiova, aprobând astfel preluarea acestei societăţi de către compania Ford, la cererea preşedintelui Comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vlădescu.
Proiectul a fost a aprobat, cu 56 de voturi "pentru", 3 voturi "împotrivă" şi 4 abţineri.
Actul normativ nu figura pe ordinea de zi a Senatului, introducerea sa spre dezbatere fiind aprobată la începutul şedinţei de plen.
Iniţial, membrii Comisiei de privatizare au obiectat că la plen nu a fost depus raportul asupra acestui proiect de lege, dar preşedintele de şedinţă, democrat-liberalul Radu Berceanu, a precizat că, dacă staff-ul comisiei nu va aduce documentul, încalcă o decizie a Senatului, riscând astfel să îşi piardă locul de muncă.
După aproximativ o oră, vicepreşedintele Comisiei de privatizare, Fekete Szabo, a anunţat că raportul a fost depus la secretariatul plenului Senatului, iar legea poate fi dezbătută.
Ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu, le-a spus senatorilor că "la Craiova nu se produce nimic, iar cei 3.700 de angajaţi stau şi aşteaptă să vadă ce se întâmplă cu ei".
El a completat că, în urma preluării societăţii de către Ford, se vor construi 300.000 de maşini şi de motoare pe an, se va dubla numărul de angajaţi ai Automobile Craiova, se vor crea 30.000 de noi locuri de muncă în industriile conexe şi se vor cheltui anual în economia românească aproximativ un miliard de euro.
"Există o largă majoritate, dacă nu o unanimitate, de la sindicatele locale la parlamentari, nu există nicio contestare a acestui proiect de privatizare", a spus Voicu.
Fostul preşedinte al Comisiei de privatizare, senatorul PRM Carol Dina, a cerut amânarea dezbaterii acestui act normativ până pe 28 februarie, când Comisia Europeană va transmite un răspuns asupra privatizării Automobile Craiova.
"Am dori să facem o radiografie, pe care să o punem în faţa Senatului, pentru a se şti adevărul, să vedem ce spun Consiliul Concurenţei, Comisia Europeană, SIF Oltenia", a susţinut Dina.
"De ce să ne grăbim, să nu avem răbdare să ascultăm şi răspunsul Comisiei Europene?", a întrebat el.
Radu Berceanu a obiectat, însă, precizând că plenul a decis deja ca legea de privatizare să fie votată în şedinţa de miercuri.
Preşedintele Comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vlădescu, a completat, la rândul său, că autorităţile române sunt "optimiste" cu privire la răspunsul Comisiei Europene, astfel că trebuie să se ofere companiei Ford posibilitatea de a începe procedurile de preluare, din luna martie. "Viteza de realizare a investiţiei este o problemă vitală", spus Vlădescu.
Senatorul PSD Şerban Mihăilescu a precizat că şi Comisia economică a dat aviz favorabil.
Senatul este prima Cameră sesizată, forul decizional în cazul acestui act normativ fiind Camera Deputaţilor.
Guvernul a decis, săptămâna trecută, să ceară Senatului reluarea dezbaterilor la proiectul de lege privind privatizarea Automobile Craiova, discuţii suspendate din luna octombrie, după ce Comisia Europeană a lansat o investigaţie pentru posibile ajutoare de stat ilegale acordate grupului american Ford.
Comisia Europeană a lansat, în octombrie 2007, o investigaţie privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluată, în luna septembrie, de grupul american Ford. Comisia a cerut României să suspende orice subvenţii ilegale până la finalizarea investigaţiei.
Comisarul european Leonard Orban a declarat, luni, la Bucureşti, că "în scurt timp" se va lua o decizie în legătură cu Automobile Craiova, pe baza unei analize care va viza posibile ajutoare de stat atât la nivel regional, cât şi pentru restructurare.