Agenţia pentru Strategii Guvernamentale (ASG) va cheltui o sumă estimată la 36 milioane lei (9,9 milioane euro) cu o campanie de comunicare în Italia şi Spania, având ca scop îmbunătăţirea percepţiei României şi a comunităţilor de români.
Campania, denumită "Români în Europa", prevede inclusiv elaborarea unui proiect de consultanţă privind modul de prevenire şi gestionare a situaţiilor de criză în care sunt implicaţi cetăţeni români de pe teritoriul Italiei şi Spaniei.
Un studiu sociologic referitor la comunitatea românească în Italia, realizat de Institutul Metro Media Transilvania pentru Agenţia de Strategii Guvernamentale în perioada 20 noiembrie-15 decembrie 2007, la nivelul a 1.066 persoane de peste 17 ani din 20 de regiuni ale Italiei, indică, printre altele, o frecvenţă ridicată a actelor de denigrare şi ameninţare a emigranţilor români prin injurii adresate în mijloacele de transport în comun, inscripţii cu caracter denigrator pe clădiri şi ziduri, precum şi legitimarea acestora de către carabinieri doar pentru că sunt români (14%).
Majoritatea românilor din Italia consideră că presa italiană a prezentat tendenţios cazul "Romulus Mailat", acuzat că a ucis un cetăţean italian, şi intenţionează să revină definitiv în ţară în cel mult doi ani, în principal pentru a achiziţiona sau construi o locuinţă, conform studiului.
Preşedintele Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale, Alfred Bulai, a precizat atunci că datele colectate prin sondaj, care a necesitat costuri de 299.000 lei, au fost transmise Ministerelor de Externe, Interne şi Muncii, pentru a fi analizate în vederea elaborării unor politici în domeniu.