Vicepreşedintele companiei Automobile Dacia, Constantin Stroe, a declarat, vineri, că în principiu susţine taxa de primă înmatriculare, dar nu în actuala formă, el avertizând că dacă taxa auto se va menţine, România va ajunge inevitabil în faţa Curţii Europene de Justiţie.
Vicepreşedintele companiei Automobile Dacia, Constantin Stroe, a declarat, vineri, la o întâlnire organizată de Prefectura Argeş, că susţine taxa auto, dar nu în forma actuală, el avertizând că menţinerea acesteia ar putea avea ca efecte în domeniu social prin scăderea locurilor de muncă şi a siguranţei rutiere, precum şi impact negativ asupra mediului. În opinia oficialului Dacia Renault, păstrarea acestei taxe va duce România în faţa Curţii Europene de Justiţie, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Eu sunt pro-taxă, dar nu în această formă, dar vreau să văd dacă această taxă va fi anulată, care vor fi peste un an consecinţele dezastrului în domeniul social. Mă gândesc la locurile de muncă, la siguranţa rutieră şi la impactul negativ asupra mediului", a spus Stroe.
El a mai precizat că o maşină nouă este de cinci ori mai rezistentă la accidente decât una veche şi este de preferat o taxă, într-o variantă sau alta, decât eliminarea acesteia, care ar fi "o măsură dezastru".
"Eu susţin taxa în principiu. Actuala variantă nu îmi place nici mie, dar nici cea propusă de Ministerul Finanţelor, dar sunt adeptul taxei. E o problemă complexă şi e greu de găsit o formulă corectă şi e imposibil de realizat una care să mulţumească pe toţi. În Europa circulă acum 263 de milioane de maşini, iar dintre acestea, 63 de milioane sunt mai vechi de 10 ani. «Înmormântarea» unei astfel de maşini costă 200 de euro, iar interesul ţărilor din UE este să scape de aceste maşini vechi şi să le aducă, inclusiv în România. Este încă un motiv pentru care sunt pentru creşterea taxei la maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2", a mai precizat Stroe.
La rândul lui, Francois Fourmont, director general al companiei Dacia - Renault, a subliniat şi el că desfiinţarea taxei poate avea un impact economic dezastruos, consecinţe asupra siguranţei rutiere şi asupra mediului, dar şi impact social.
"Se vor desfiinţa locuri de muncă pe platforma Dacia, dar şi la cele 150 de societăţi comerciale, numai din judeţul Argeş, care depind clar de noi. Ar fi un dezastru", a declarat Fourmont.
În luna ianuarie, vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, a avertizat că vânzările Dacia ar putea scădea în acest an cu 15-20%, dacă modificarea taxei de primă înmatriculare va intra în vigoare, iar propunerea Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România de includere în programul "Rabla" a peste 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată.
Referitor la taxa de primă înmatriculare, Stroe a spus că aceasta ar putea afecta vânzările autohtone de automobile fabricate în România, putându-se repeta situaţia din Polonia, unde ponderea livrărilor de autoturisme naţionale a scăzut semnficativ.
"Pe mine scrie Dacia până la moarte, însă nu dorim protecţia industriei auto locale, ci concurenţă, dar nici să ajungem ca în Polonia unde ponderea autoturismelor naţionale este de 9%", a mai spus Stroe.
Potrivit APIA, Dacia a vândut anul trecut cele mai multe maşini, respectiv 94.949 unităţi, reprezentând o cotă de piaţă de 30,1%.
Vânzările autoturismelor produse în România au scăzut anul trecut cu 6,9% faţă de 2006, la 110.902 autoturisme, în timp ce importurile au crescut cu 49,2%, la 204.719 unităţi.
Taxa de poluare auto se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.
Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.
Valoarea taxei va creşte de două - trei ori la maşinile noi Euro 4 şi va scădea de zece ori la maşinile vechi Euro 1, conform modificărilor care vor intra în vigoare la 1 iulie.
Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autorităţilor, la derularea unor proiecte de protejare a mediului şi reducere a poluării.