Lucrătorii români care doresc să se angajeze în Irlanda sunt obligaţi să obţină un permis de muncă şi un număr de înregistrare în reţeaua de asistenţă socială naţională, informează, miercuri, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM).
Potrivit ANOFM, căutarea unui loc de muncă în Irlanda trebuie să înceapă înainte de a ajunge în acestă ţară, deoarece acest lucru poate să dureze, iar cunoaşterea limbii engleze este un element important de care trebuie să ţină seama.
Găsirea unui loc de muncă în Irlanda se poate face prin consultarea Autorităţii Naţionale Irlandeze pentru Pregătirea şi Angajarea Forţei de Muncă (FAS), instituţie care face publice locurile de muncă vacante, prin agenţii privaţi de recrutare sau prin site-ul EURES - portalul mobilităţii europene pentru ocuparea forţei de muncă.
Totodată, pentru a lucra în această ţară, este nevoie de obţinerea unui număr PPS - echivalentul unei înregistrări în reţeaua de asistenţă socială naţională - care se eliberează de Biroul local de Asistenţă Socială.
"Toţi cetăţenii români care au eliberate PPS, dar nu au drept de muncă legal (contract de muncă), nu vor putea munci legal în Irlanda doar pe baza PPS-ului, care nu este un substitut pentru permisul de muncă, ci numărul de asigurări sociale în baza căruia se plătesc impozitele sau se primesc beneficiile legale", informează ANOFM.
Pentru obţinerea permisului de muncă este necesară achitarea unei taxe de 500 de euro, dacă valabilitatea documentului nu depăşeşte şase luni, sau de 1.000 de euro pentru o valabilitate mai mare, respectiv de până la 12 luni. Cererea pentru eliberarea permisului de muncă se depune de către lucrător sau angajator şi se eliberează pentru un contract de muncă cu normă întreagă şi cu un salariu de peste 30.000 euro.
Angajatorul trebuie să îndeplinescă mai multe condiţii, printre care să fie înregistrat la Office of The Revenue Commisioners şi la The Companies Registration Office din Irlanda, să-l angajeze şi să-l plătească direct pe salariat. De asemenea, după angajarea cetăţeanului străin, compania nu trebuie să aibă mai mult de jumătate lucrători persoane din afara Spaţiului Economic European.
Managerii de top, personalul cheie şi cei care urmează un program de training, care se transferă de la o filială a unei companii multinaţionale la o filială din Irlanda, au nevoie de Intra-Company Transfer Permit. Pentru obţinerea acestui permis, solicitantul trebuie să aibă un salariu minim anual de 40.000 de euro şi să fi lucrat cel puţin 12 luni la societatea de unde se transferă. Permisul se acordă pe perioadă determinată de motivul pentru care s-a făcut transferul, aceasta fiind iniţial de cel mult 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire până la cinci ani, iar persoana transferată nu poate lucra decât pentru angajatorul indicat pe permis.
Potrivit legislaţiei irlandeze, procentul persoanelor străine transferate în companie nu trebuie să depăşească în total 5 la sută din totalul forţei de muncă din acea firmă, doar în circumstanţe excepţionale, ca de exemplu în cazul firmelor mici sau nou înfiinţate, poate fi aprobat un procent mai mare pe o perioadă scurtă de timp.
Permisul de muncă pentru soţul sau soţia unui cetăţean român care nu are nevoie de permis de muncă se solicită de către lucrător sau angajat, valabilitatea acestuia fiind de până la 12 luni şi putând fi prelungit. Pentru eliberarea permisului nu se percepe taxă în astfel de cazuri, însă solicitantul trebuie să lucreze cu normă întreagă şi să câştige cel puţin 30.000 euro pentru primele 12 luni, iar după reînnoirea permisului de muncă, poate câştiga salariul minim.
Aplicaţiile pentru permise de angajare trebuie făcute la Departamentul pentru permise de angajare din cadrul Ministerului Întreprinderii, Comerţului şi Muncii, aceste documente neputând fi obţinute de către agenţii de mediere a forţei de muncă.
Potrivit ANOFM, nu se eliberează permise de muncă pentru ocupaţii precum funcţionari şi personal administrativ, muncitori necalificaţi sau mecanici, asistente, lucrători în creşe, bone, pentru mare parte din personalul angajat în turism, cu excepţia bucătarilor şefi, legător de cărţi, zidar, ebenist, tâmplar, instalator pe şantier de construcţii, meseriaş care pardoseşte, vopsitor şi decorator, instalator, tipograf, tencuitor, sudor, precum şi şoferi, cu excepţia celor de camioane transport mărfuri cu masă totală de cel puţin 3,5 tone.
Angajarea ilegală a lucrătorilor poate fi sancţionată, potrivit Legii Permiselor de muncă din anul 2006, cu amenzi între 3.000 şi 250.000 euro sau închisoare între 1 şi 10 ani.
Irlanda a restricţionat pentru o perioadă de doi ani accesul cetăţenilor români pe piaţa forţei de muncă. Pentru a se angaja în acestă ţară cetăţenii români au nevoie de permis de muncă. În funcţie de evoluţiile de pe piaţa muncii, autorităţile irlandeze vor putea ridica restricţia înainte de termen.
Angajatorii irlandezi trebuie să dea prioritate la angajare solicitanţilor din cadrul Spaţiului Economic European, pe locul doi în ordinea priorităţilor aflându-se cetăţenii din România şi Bulgaria, care au prioritate la angajare în faţa cetăţenilor din afara SEE.