Comisia Europeană îşi va da acordul pentru preluarea Automobile Craiova de către grupul american Ford, iar după transferul de proprietate vor fi continuate discuţiile dintre autorităţile române şi CE pe tema ajutorului de stat regional pentru pregătirea angajaţilor şi dezvoltarea infrastructurii.
"Comisia se va pronunţa asupra contractului, cu excepţia unor clauze contractuale legate de ajutorul de stat regional. Va fi emisă o soluţie prin care Ford să preia Automobile Craiova, urmând ca, după aceea, să se discute mai pe larg problemele privind locurile de muncă şi dezvoltarea infrastructurii în zona fabricii", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Membrii comisiei de privatizare ar urma să se întâlnească în următoarele zile pentru a discuta despre finalizarea tranzacţiei.
Comisia Europeană a lansat, în octombrie 2007, o investigaţie privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluată, în luna septembrie, de grupul american Ford.
Comisia a cerut României să suspende orice subvenţii ilegale până la finalizarea investigaţiei.
Executivul l-a delegat atunci pe ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu să ceară parlamentarilor să amâne dezbaterea proiectului de lege până când autorităţile române primi din partea CE un răspuns în cazul acestei privatizări.
Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, Teodor Atanasiu, a declarat, duminică, agenţiei MEDIAFAX, că CE ar putea ridica o serie de obiecţii la privatizarea Automobile Craiova cu grupul amercian Ford care să impună modificarea anumitor prevederi din contract, dar nu şi anularea tranzacţiei.
"Se pare că s-au lămurit lucrurile la Bruxelles şi într-o lună o să primim răspunsul oficial, astfel încât contractul să intre în vigoare imediat ce legea va fi aprobată în Parlament. Înţelegerea noastră cu ei a fost ca în acel interval în care am prelungit valabilitatea contractului (cu 45 de zile, până la 14 martie 2008 - n.r.) să primim răspunsul", a spus Atanasiu.
Autorităţile române au condiţionat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de îndeplinirea mai multor condiţii, precum atingerea unui nivel minim al producţiei de 200.000 de maşini pe an, în al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activităţilor actuale pe o perioadă de patru ani şi menţinerea numărului de angajaţi.
Executivul Uniunii a anunţat că va verifica dacă aceste condiţii au făcut ca preţul de vânzare să fie mai mic decât în cazul în care tranzacţia ar fi fost necondiţionată. Dacă acest fapt se va confirma, CE ar putea considera că privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat.
Potrivit Comisiei, acceptarea unui preţ mai redus de către statul român a avantajat Automobile Craiova, permiţând cumpărătorului să menţină producţia la un anumit nivel.
Daewoo Automobile România a fost înfiinţată în 1994. După intrarea în faliment a grupului sud-coreean Daewoo, în anul 2000, niciun investitor nu a fost interesat să preia uzina de la Craiova, din cauza nivelului ridicat al datoriilor.
Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford în limba engleză a fost semnat la 12 septembrie la Salonul Internaţional Auto de la Frankfurt, iar cel în limba română a fost parafat două zile mai târziu, la Craiova.
Finalizarea tranzacţiei era prevăzută pentru 30 ianuarie 2008, potrivit contractului.
Ford a preluat acţiunile deţinute de stat la Automobile Craiova - reprezentând 72,4% din capital - pentru 57 milioane de euro, producătorul american angajându-se la investiţii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii şi la suplimentarea numărului de angajaţi.
În document este prevăzut, printre altele, că Ford va plăti AVAS 28,5 milioane de euro dacă va lichida Automobile Craiova în termen de patru ani, că firma americană nu va putea cesiona acţiunile preluate fără acordul AVAS, tot în următorii patru ani, şi că AVAS va prelua participaţiile acţionarilor minoritari la Automobile Craiova în termen de trei luni de la finalizarea privatizării şi le va vinde Ford.
Producţia uzinei ar urma să crească, după patru ani, la 300.000 de autovehicule, iar numărul angajaţiilor va creşte de la 3.900 de persoane, în prezent, la 7.000 de salariaţi în 2011.