Automobil Club Român (ACR) vrea să ajungă cât mai repede în faţa unei Comisii de la Bruxelles, împreună cu reprezentanţi ai statului român, pentru a obţine o hotărâre în acest for european care să dispună returnarea banilor celor care au plătit deja controversata taxă auto.
Preşedintele Comisiei juridice din ACR, Horaţiu Mărgoi, a declarat, pentru MEDIAFAX, că o modificare cu caracter fiscal nu se poate face prin iniţiativă populară, strângerea unui anumit număr de semnături din partea cetăţenilor neputând elimina taxa auto dorită de Guvern, pentru că de pildă oamenii s-ar putea mobiliza să adune semnături pentru eliminarea TVA.
"Cunoaştem acest aspect legislativ, dar nu putem rămâne indiferenţi la demersul civic la care ne împing cetăţenii", a spus acesta.
În schimb, singura modalitatea de a obţine o decizie de anulare a taxei auto şi despăgubirea celor care ua plătit-o deja ar putea fi obţinută, potrivit lui Horaţiu Mărgoi, în faţa unei Comisii de la Bruxelles.
"Am găsit o soluţie, împreună cu europarlamentarul Victor Boştinaru, prin care reprezentanţi ai statului român şi ai Automobil Club Român să fie interpelaţi în faţa unei comisii la Bruxelles, unde în cel mai bun caz putem obţine un act emis de forul european prin care statul român să fie obligat să restituie banii păgubiţilor pe cale necontencioasă", a spus acesta, care a precizat că există deja hotărâri pentru Polonia şi Ungaria care le sancţionează prin această măsură.
În opinia lui Mărgoi, această dezbatere va avea loc în curând pentru că pe ordinea de zi a foruului european se află ridicată o problemă legată de Polonia pe aceeaşi temă, iar ACR speră ca discuţia despre cazul României să fie işi ea intercalată.
Referitor la ordonanţa de urgenţă propusă de Guvern, juristul o consideră "aberantă", unele prevederi fiind discriminatorii.
"Au făcut pe genunchi ordonanţa de urgenţă pe care o propun, absolut aberantă, ca să ia ochii celor de la Comisia Europeană, iar aceştia din urmă au suspendat procedura de infrigement, iar acum Guvernul amână şi adoptarea actului normativ spunând să trebuie să înceapă consultarea cu partidele politice", a spus Horaţiu Mărgoi, care a catalogat toată situaţia drept o diversiune politică. "Iar între timp producătorii şi distribuitorii de maşini percep în continuare taxa auto cae percep taxa care merge la bugetul de stat pentru a acoperi găurile pt care nu sunt în stare să le acopere guvernanţii", a continuat acesta.
Unele dintre inadvertenţele semnalate de Horaţiu Mărgoi, în actul normativ care "nu soluţionează problema de fond şi care nu protejează mediu", sunt de pildă faptul că Registru Auto Român este singura instituţie juridică, monopolistă, care poate să facă raportul de expertiză a gradului de uzură a maşinii, cetăţeanul neputând contesta rezultatele expertizei.
În plus, ACR critică faptul că orice modificare privind maşina, luată în evidenţă la Direcţia de înregistrare şi îmatriculare a permiselor, trebuie plătită.
"Dacă mai vreau să îmi pun un scaun, trebuie să plătesc, dacă îmi schimb culoarea maşinii trebuie să plătesc, caroseria - trebuie să plătesc taxa din nou. În plus este aberant ca taxele pentru maşinile noi să fie mai mari decât pentru cele mai vechi", a explicat acesta.
Reprezentantul ACR spune că demersurile organizaţiei sunt susţinute şi de comisarul european pentru probleme de fiscalitate Lazlo Kovacs.