Românii nemulţumiţi de produsele sau serviciile achiziţionate din state ale UE, sau consumatorii europeni ale căror drepturi au fost încălcare de operatorii români, se pot aderesa, începând de marţi, Centrului European al Consumatorilor, deschis la Bucureşti, instituţie cu competenţe în domeniu.
"Centrul European al Consumatorilor (ECC) aduce un beneficiu real consumatorului român, începând de astăzi (marţi - n.r.) pentru că poate rezolva reclamaţiile transfrontaliere. Un consumator nemulţumit de un produs sau un serviciu cumpărat din străinătate se poate adresa ANPC sau Centrului European al Consumatorului, acesta din urmă fiind inclus într-o reţea de Centre Europene similare, din UE, care pot rezolva problemele", a explicat, la inaugurarea centrului, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu.
De asemenea, cetăţenii străini care au probleme în România se pot adresa acestui Centru pentru a afla informaţii despre legislaţia din România şi pentru a face reclamaţii.
Dan Vlaicu a spus că Autoritatea a primit reclamaţii ale consumatorilor români, legate în special de comerţul cu ţările vecine, Ungaria şi Bulgaria.
La rândul său, directorul ECC România, Răzvan Resmeriţă, a prezentat responsabilităţile instituţiei pe care o conduce.
"Un cumpărător care achiziţionează un produs din alt stat membru şi întâmpină dificultăţi va apela la serciviile ECC, care sunt gratuite. Îl vom ajuta să facă traducerea îl limba ţării unde face plângerea, va fi notificat Centrul din acea ţară, care ia legătura cu operatorul economic respectiv", a spus Răsmeriţă, adăugând că procedura, care implică puţină birocraţie, va permite obţinerea unui răspuns într-o perioadă cuprinsă între o săptămână şi două luni şi jumătate.
Răzvan Resmeriţă a explicat că Centrul este operaţional de la 1 ianuarie 2008, "dar procedural funcţionează de astăzi (marţi - n.r.)".
"Am primit plângeri înainte să deschidem Centrul, pentru că Centrele din celelate ţări europene au primit aceste cereri şi ni le-au trimis nouă. De la 1 ianuarie sunt undeva la 15 - 20 de cereri. Plângerile sunt în domeniul comerţului electronic - produse achiziţionate de pe Net, care nu au ajuns sau au ajuns cu întârziere mare la consumatori, ori au fost distruse - şi plângeri în domeniul transporturilor aeriene", a explicat Resmeriţă.
Directorul ECC România a explicat că structura pe care o conduce, în cazuri extreme, va fi sprijinită de autorităţile naţionale cu competenţe în domeniul protecţiei Consumatorilor.
"Centrul European nu este o autoritate care să aibă activitate punitivă. Se notifică agentul economic despre încălcarea drepturilor consumatorului, iar remedierea este responsabilitatea operatorului economic. Dacă agentul economic nu recunoaşte, în acest caz se ajunge la o procedură de mediere, iar dacă nici acesta nu are rezultate, este implicată autoritatea din statul respectiv, care să aplice măsurile punitive", a explicat Răzvan Resmeriţă.