Ministrul Ludovic Orban, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că oprirea circulaţiei trenurilor nu a fost o mişcare spontană de protest, pentru că a debutat simultan în toată ţara şi a fost reluată tot simultan, la aceeaşi oră, adăugând că această formă de protest este ilegală.
Ministrul Transporturilor a precizat că este imposibil de crezut că aproximativ două mii de angajaţi au comunicat între ei astfel încât să-şi sincronizeze încetarea şi reluarea activităţii simultan.
În opinia ministrului, refuzul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu de către o parte a angajaţilor celor trei companii de căi ferate a fost coordonat de liderii sindicali. El a adăugat că, în acest sens, declaraţiile liderilor sindicali sunt elocvente. "Această mişcare este ilegală şi excede cadrul legal", a spus Orban.
Demnitarul a precizat că încă din noaptea de joi spre vineri au fost luate o serie de măsuri, împreună cu managerii celor trei companii feroviare. Astfel, ministrul a spus că a fost mobilizat personalul de conducere, la prima oră, la toate segmentele celor trei companii feroviare.
Totodată, a fost pregătit personal de rezervă care să suplinească personalul ce ar fi refuzat să-şi îndeplinească atribuţiile de serviciu. O altă măsură a vizat mobilizarea echipelor de control, astfel încât să se deruleze toate procedurile de verificare pentru ca, în baza lor, ulterior să fie dictate sancţiunile în cazul acestor încălcări.
În acelaşi timp, Orban a spus că personalul de conducere i-a informat pe angajaţi cu privire la consecinţele opririi trenurilor pentru ca aceştia să cunoască efectele în cazul în care ar recurge la astfel de acţiuni.
Cu toate acestea, ministrul spune că măsurile luate nu au putut împiedica oprirea trenurilor.
Ministrul a arătat că acest "caracter spontan" al protestului a fost reflectat şi din locurile în care s-a simţit intens, acţiunea fiind declanşată de impiegaţii de mişcare, unde efectele au fost cele mai intense şi de mecanicii de locomotivă.
"Aici a fost cel mai mare număr de angajaţi care nu şi-au îndeplinit obiectivele de serviciu şi care a dus la oprirea trenurilor", a conchis ministrul Transporturilor.
Liderii federaţiilor sindicale feroviare au declarat că acţiunea de vineri dimineaţă, care a durat aproximativ trei ore şi care a determinat blocarea mai multor trenuri în gări, a fost una voluntară.
Sindicaltele din domeniu sunt nemulţumite de oferta de majorare salarială de 4 la sută din 1 aprilie şi tot 4 la sută de la 1 octombrie, raportată la salariul din decembrie anul trecut. Ei susţin că, anterior, administraţiile fuseseră de acord cu o creştere la 500 de lei de la 1 ianuarie şi 570 de lei de la 1 mai, însă această ofertă nu a mai fost respectatată după ce, miercuri Guvernul a adoptat Memorandumul privind dimensionarea cheltuielilor salariale pentru operatorii economici monitorizaţi, limitate la o medie de 8% faţă de anul 2007.
Liderii federaţiilor sindicale din transportul feroviarilor au fost invitaţi, pentru vineri la prânz, să continue negocierile cu reprezentanţii societăţilor de cale ferată, la sediul Ministerului Transporturilor. La ora transmiterii ştirii, discuţiile continuau.
Revendicările privind majorarea salariilor sunt susţinute de Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România, Federaţia Naţională Drum de Fier, Federaţia Sindicatelor Ramurii Vagoane, Federaţia Naţională Sindicală Elcatel, Federaţia Automatizări Feroviare şi Federaţia Transportatorilor Feroviari.