Compania daneză Carlsberg, al cincilea producător de bere mondial, a lansat pe piaţă o bere datată, în ediţie limitată, cu termen de valabilitate de 10 - 15 ani, la preţul de 2.008 coroane daneze (270 de euro) sticla, decorată cu o litografie originală, după modelul vinurilor, informează AFP.
"M-am întrebat, în urmă cu doi ani, de ce să nu producem o bere exclusivistă, unică şi în ediţie limitată aşa cum se procedează în cazul vinurilor, cu cele mai bune producţii", a explicat iniţiatorul proiectului, Jens Eiken, expert în "tipuri speciale de bere", la Carlsberg.
Numită "Jacobsen Vintage No.1. 2008", ediţia numără 600 de sticle şi a fost fabricată în pivniţele datând din 1847 ale fondatorului Carlsberg, J.C. Jacobsen.
Este un tip de bere "Barley Wine", o băutură neagră şi tare, după o reţetă apărută în Anglia secolului al 19-lea.
"Este ca o şampanie «vintage» (...) care se poate păstra 10 - 15 ani, în timp ce berea clasică are termen de valabilitate de maximum un an", a spus Eiken.
Maturată timp de şase luni în butoaie noi de stejar, pe bază de grâu şi hamei, această bere (cu alcoolemie de 10,5%) degajă arome de "vanilie, caramel, stejar afumat, Sherry şi Madera, care îi conferă o personalitate excepţională", spune producătorul, care o recomandă alături de brânzeturi cu aromă puternică precum Roquefort.
Potrivit acestuia, preţul nu este unul exorbitant, "pentru că am avut nevoie de doi ani ca să dezvoltăm această bere", iar costurile de fabricaţie sunt mari.
"Sticla goală, cu o litografie originală semnată de danezul Frans Kannik, cu patru motive din mitologia nordică cu referire la Sif, femeia cu plete de aur a lui Thor, costă singură 500 de coroane", a spus acesta.
Primele sticle au fost vândute online, la licitaţie, în beneficiul copiilor din Africa. Iar Carlsberg se gândeşte deja la o ediţie 2009.