Transportatorii rutieri ameninţă cu declanşarea grevei generale, începând cu 25 februarie, dacă până la acea dată autorităţile nu vor răspunde memoriului prin care solicită modificarea unor acte normative care reglementează activitatea din domeniu.
Potrivit unui comunicat al Federaţiei Operatorilor Români de Transport, memoriul a fost înaintat, joi, premierului Călin Popescu Tăriceanu, miniştrilor Transporturilor, Internelor şi Finanţelor, preşedintelui Traian Băsescu, Biroului permanent de la Bruxelles al Uniunii Naţionale a Patronatului Român şi comisarului european pe probleme de transport Jacques Barrot.
Transportatorii au amintit, în memoriu, faptul că problemele specifice sectorului de transport rutier au fost prezentate încă din octombrie 2007, în cadrul conferinţei organizate de Uniunea Naţională a Patronatului Român (UNPR), atunci primind şi promisiunea că o parte dintre soluţiile propuse vor fi aplicate, pentru restul urmând să aibă loc consultări punctuale.
Federaţia Operatorilor Români de Transport reclamă faptul că niciuna dintre promisiunile făcute în octombrie nu s-a definitivat, iar situaţia transportatorilor rutieri din România s-a agravat, motiv pentru care reprezentanţii din toată ţara ai mai multor organizaţii au decis declanşarea grevei generale, dacă nu primesc un răspuns favorabil, în cel mult 21 de zile de la înaintarea memoriului.
"Prezentul memoriu reprezintă o ultimă încercare de sensibilizare a factorilor responsabili pentru abordarea, prin negocieri transparente, a soluţiilor propuse în vederea îmbunătăţirii aspectelor de infrastructură, financiare, operaţionale şi legislative aplicabile sectorului transportului rutier şi aplicarea imediată a acestora", se arată în memoriul transmis joi.
În ceea ce priveşte infrastructura, transportatorii solicită stabilirea unei politici comune şi a unor reglementări clare de aplicare a restricţiilor de circulaţie pe drumurile publice, ţinându-se cont de starea actuală a infrastructurii rutiere, impunerea unor restricţii de circulaţie să se facă numai cu consultarea şi acordul patronatelor din transporturi ţinându-se cont de tariful rovignetei, situaţia drumurilor oferite ca rute ocolitoare, normele AETR privind timpii de conducere, viteza medie de circulaţie a autovehiculelor comerciale în România, siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi costurile pentru realizarea servicilor de transport.
De asemenea, transportatorii cer eliminarea tuturor restricţilor de circulaţie impuse pe drumurile europene, amenajarea a cel puţin trei parcări pe sens pe distanţa de 100 kilometri la drumurile naţionale şi europene, betonate, dotate cu benzi de accelerare şi decelerare, prevăzute cel puţin cu WC-uri ecologice, tomberoane gunoi şi sursa de apă, precum şi amenajarea de platforme fixe de cântărire aferente drumurilor naţionale şi europene şi constituirea unui Fond al Drumurilor finanţat din încasările aferente rovignmetei şi taxei de drum din preţul carburantului şi utilizarea acestuia numai pentru întreţinerea şi repararea infrastructurii rutiere existente.
Legat de aspectele financiare, solicitările lor se referă la modificarea Ordonanţei de Urgenţă privind aplicarea taxei de drum (rovigneta), respectiv reintroducerea tarifului aferent perioadei de trei şi şase luni, aplicarea direct proporţională faţă de maximul tarifar a tarifelor aferente perioadelor de 7, 30, 90, 120 de zile şi eliminarea TVA-ului din tariful rovignetei, suspendarea diferenţierii între transportatorii interni şi cei internaţionali la plata impozitului pentru autovehiculele comerciale, stabilirea unor politici fiscale pentru eliminarea întârzierilor excesive în recuperarea TVA-ului şi promovarea şi monitorizarea utilizării, de către transportatori, a unui tarif minim aferent serviciului de transport calculat în funcţie de costurile reale pentru eliminarea treptată a practicilor de concurenţă neloială, evaziunii fiscale şi a preţurilor de dumping.
Transportatorii rutieri doresc şi introducerea obligativităţii furnizorului de a nu încărca transportatorul cu mărfuri ce depăşesc greutatea maxim autorizată pentru circulaţia pe drumurile publice din România, obligarea furnizorului de a se dota cu sisteme de cântărire omologate, responsabilizarea acestuia şi eliminarea acordării de către CNADNR a Autorizaţiilor Speciale de Transport pentru depăşiri de greutate la transportul mărfurilor divizibile.
Modificările legislative, solicitate de transportatori, se referă la înfiinţarea Organului Unic de Control şi desfinţarea echipajelor mixte, precum şi la stabilirea cadrului legislativ pentru înfiinţarea Curţii Arbitrare în Transporturi din care să facă parte reprezentanţi ai patronatelor, sindicatelor, Ministerului Transportului şi a celui de Justiţie care să urmărească implicit respectarea acestui tarif minim la serviciul de transport, dar să aibă şi preocupări privind jurisprudenţa în transporturi, conflicte între transportatori şi autorităţi.
Transportatorii au solicitat un răspuns din partea autorităţilor, în maxim zece zile, respectiv prezentarea unei poziţii oficiale a Ministerului Transporturilor şi organizarea urgentă a unei întâlniri pentru aplicarea soluţiilor propuse.
"Odată cu prezentarea acestui memoriu vă comunicăm că declanşăm şi procedurile legale pentru organizarea grevei generale în Transporturile Rutiere ce se va desfăşura pe întreg teritoriul României prin oprirea activităţii de transport a societăţilor autohtone şi oprirea la graniţele ţării a tuturor camioanelor de transport înmatriculate în afara României", se arată în comunicat.
Transportatorii avertizează că, pe perioada grevei generale, niciun vehicul comercial autohton sau aparţinând unui alt stat nu poate efectua servicii de transport pe teritoriul României, prin consens unilateral cu organizatorii. De asemena, ei au menţionat că în punctele de graniţă, precum şi pe toate drumurile europene şi naţionale vor fi organizate echipe de reprezentanţi ai transportatorilor ce vor asigura respectarea convenţiei de grevă.
Potrivit Federaţiei, perioada de desfăşurare a grevei este de minimum trei zile, putându-se prelungi pe perioadă nedeterminată, până la soluţionarea problemelor puse în discuţie.