Spaţiile pentru fumat din locurile publice vor fi obligatoriu delimitate şi asigurate cu ventilaţie începând cu 1 ianuarie 2009, dată la care va fi interzisă publicitatea la tutun în afara punctelor de vânzare, a decis Guvernul în şedinţa de miercuri.
Potrivit noilor prevederi, începând cu 1 ianuarie 2009, în spaţiile publice închise fumatul va fi permis numai în camere exclusiv dedicate acestui scop, ventilate, şi care să nu fie spaţiu de tranzit sau de acces, a declarat ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu.
De la această dată, în restaurante şi baruri, spaţiile pentru fumat vor reprezenta maxim 50% din suprafaţa spaţiului alocat clienţilor şi va fi obligatoriu să se asigure ventilare şi izolarea lor de spaţiile pentru nefumători. Localurile cu o suprafaţă mai mică de 100 metri pătraţi pot alege să funcţioneze fie ca unităţi în care se fumează, fie ca unităţi în care nu se fumează.
"Acest lucru trebuie adus la cunoştinţa publicului, prin panouri de afişare", a arătat ministrul. Nerespectarea acestor prevederi se va sancţiona cu amenzi cuprinse între 2.500 lei şi 5.000 de lei.
De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2009 se va interzice comercializarea produselor din tutun în incinta şi in jurul spitalelor şi unităţilor de învăţământ cu excepţia celor de învăţământ superior.
Nicolăescu a precizat că, de la 1 iulie 2008, vor fi introduse pictograme pe pachetele de ţigări, iar de la 1 ianuarie 2009 se vor inscripţiona avertismente pe toate produsele din tutun.
Executivul a mai decis, prin ordonanţă, că distribuirea gratuită a produselor din tutun tinerilor cu vârsta sub 18 ani sau sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor şi activităţilor destinate acestora sunt interzise. Aceste prevederi se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2009.
Potrivit actului normativ, este interzisă publicitatea la produsele din tutun în presa scrisă şi în orice alte publicaţii şi materiale tipărite, în sălile de spectacol, cinematografe sau alte tipuri de săli de proiecţie a materialelor vizuale destinate publicului.
De asemenea, este interzisă publicitatea realizată prin intermediul mesajelor inscripţionate pe suprafeţele interioare şi exterioare ale mijloacelor de transport în comun, precum şi pe cele exterioare ale oricărui mijloc de transport, precum şi folosirea mărcilor produselor din tutun pe alte produse decât cele de tutun sau pe servicii care nu au legătură cu comerţul cu produse din tutun, cu excepţia acelor produse necesare fumatului, precum scrumiere, brichete, chibrituri, a declarat Nicolăescu.
A fost interzisă şi publicitatea pentru produsele din tutun realizată prin crearea, comercializarea sau oferirea gratuită de jocuri, inclusiv cele destinate utilizării pe calculator, sau jucării care promovează fumatul sau în care este utilizată o marcă de produs din tutun.
Actul normativ actualizează şi cuantumurile amenzilor aplicate pentru nerespectarea prevederilor din Legea 457/2004. Astfel, distribuirea gratuită a produselor din tutun tinerilor cu vârsta sub 18 ani se sancţionează cu amendă contravenţională de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice, respectiv cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice.
Sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor sau activităţilor destinate tinerilor sub 18 ani sau a evenimentelor şi activităţilor care se desfăşoară în unităţile medicale sau în unităţile de învăţământ medico-farmaceutic se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei.
Nerespectarea prevederilor privind publicitatea produselor din tutun se sancţionează cu amendă contravenţională de la 10.000 lei la 50.000 lei.
Oficiali ai Ministerului Sănătăţii au discutat, marţi, cu reprezentanţii producătorilor de ţigări, ai unor companii cu activităţi în domeniile conexe şi membri ai societăţii civile despre modificările Legii privind publicitatea şi sponsorizarea pentru produsele din tutun şi ale Legii de prevenire şi combatere a efectului consumului produselor din tutun, aceştia solicitând decalarea termenelor de intrare în vigoare a noilor reguli, de la 1 iulie 2008 la 1 ianuarie 2009.
Companiile producătoare de ţigări şi cele cu afaceri conexe industriei tutunului au arătat că intrarea în vigoare a interdicţiilor începând cu 1 iulie 2008 va avea un impact negativ asupra afacerilor lor, în condiţiile în care contractele semnate au valabilitate până la sfârşitul anului.
În urma discuţiilor, ministrul Sănătăţii a fost de acord cu exceptarea interzicerii publicităţii în locul de vânzare al ţigărilor, având în vedere că producătorii de ţigări au argumentat că se încalcă dreptul la informatre al consumatorilor, prin dispariţia acestor reclame.