Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România este de acord cu creşterea taxei auto pentru autoturismele noi, însă consideră că pentru cele încadrate în normele de poluare Euro 1 şi non-Euro, aceasta ar trebui să fie mai mare, pentru a sprijini industria auto românească.
APIA susţine programul de înnoire al parcului auto, proces care ar putea fi accelerat dacă taxa ar creşte la autoturismele Euro 1 şi non-Euro, se arată, într-un comunicat al asociaţiei remis, miercuri, agenţiei MEDIAFAX.
Potrivit sursei citate, industria auto românească a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri totală de 10 miliarde de euro, exporturi de trei miliarde de euro şi angrenează 200.000 de angajaţi.
De asemenea, capacitatea de producţie ar putea fi extinsă, de la 240.000 de automobile în 2007 la 700.000 de unităţi în anul 2010, la uzinele din Piteşti şi Craiova, consideră APIA.
"Ca urmare, apreciem că politizarea acest subiect - care de fapt ţine de realităţi obiective ce nu pot fi ignorate -, poate duce la blocarea investiţiilor şi scăderea producţiei în industria de automobile, cu impact imediat asupra numărului de locuri de muncă din sectorul auto, dar şi la afectarea mediului înconjurător", se spune în comunicatul APIA.
Referitor la programul de înnoire al parcului auto, APIA solicită creşterea numărului de autovehicule vechi care ar trebui retrase din circulaţie.
Valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte de două - trei ori la maşinile noi Euro 4, respectiv 420 de euro la capacităţi de 1.400 centrimetri cubi, 480 de euro la 1.600 cmc şi 950 de euro la 1.900 cmc, dar scade de zece ori la maşinile Euro1 vechi de 14 -15 ani, între 323 euro şi 652 de euro.
Modificările la taxa auto vor intra în vigoare la 1 iulie, iar încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu.
Guvernul a discutat, miercuri, un memorandum privind taxa de poluare pentru autovehicule, care prezintă poziţia României în discuţiile cu oficialii Comisiei Europene şi explicaţii referitoare la modul de calcul, dar nu şi ordonanţa care introduce taxa, urmând să se consulte cu partidele.