ANRM propune modificarea Legii petrolului pentru a permite companiilor private să investească în sisteme de transport al ţiţeiului şi în terminale proprii, una dintre acestea fiind Rompetrol, care în acest an va pune în funcţiune un terminal petrolier marin în zona portului Midia.
Proiectul de act normativ elaborat de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) pentru modificarea Legii petrolului 238/2004 menţionează că este necesară realizarea distincţiei între sistemul naţional de transport al petrolului şi terminalul naţional petrolier faţă de astfel de unităţi private.
"În acest scop sunt propuse modificări (...) ceea ce va permite, în viitor, realizarea de sisteme de transport al petrolului şi terminale petroliere în regim privat", se arată în proiectul de act normativ elaborat de ANRM.
Rompetrol, controlat de compania de stat KazMunaiGaz din Kazakhstan, va finaliza în acest an lucrările de construcţie la terminalul petrolier marin de la Marea Neagră, investiţie de peste 90 milioane de dolari.
Terminalul, care va fi utilizat pentru importul şi exportul de ţiţei, va permite accesul în zona portului Midia a navelor de mare tonaj şi va fi primul competitor al singurei companii care care asigură astfel de servicii, respectiv Oil Terminal Constanţa, deţinută de stat.
ANRM motivează intenţia de a modifica Legea petrolului prin existenţa unor deficienţe în actul normativ actual, precum absenţa unui cadru normativ privind operaţiunile de înmagazinare subterană a gazelor sau posibilitatea investiţiilor în sisteme de transport al petrolului şi terminale petroliere private.
Operarea sistemelor de transport al petrolului şi a terminalelor petroliere va fi realizată exclusiv în regim de proprietate publică, urmând ca această activitate să fie concesionată proprietarului privat al instalaţiilor, potrivit ANRM.
Totodată, ANRM propune ca operaţiunile de transport al petrolului prin sistemul naţional pe terenurile din proprietatea publică a statului şi a unităţilor administrative teritoriale indiferent de autoritatea de care aparţin să fie realizate cu titlu gratuit de Conpet Constanţa, compania de stat care asigură aceste servicii.
O altă propunere a ANRM vizează concesionarea activităţii de înmagazinare subterană a gazelor către titularii acordurilor petroliere care desfăşoară activităţi la data intrării în vigoare a actului normativ şi pentru depozitele care se vor construi în viitor, prin apel public de oferte.
Un alt motiv luat în calcul de ANRM la proiectul de modificare a Legii petrolului este reprezentat de taxele pe care unele autorităţi locale le impun sistemului naţional de transport al petrolului, care face parte din proprietatea publică a statului, la accesul pe terenuri ale domeniului public.
"Impactul adoptării prezentului proiect de act normativ asupra bugetului de stat se va concretiza în creşterea veniturilor bugetare provenite din redevenţa şi taxa petrolieră, fără a se putea face, însă, o estimare a acestora", potrivit ANRM.
Volumul veniturilor bugetare depinde de producţia obţinută din operaţiunile de exploatare şi de suprafaţa perimetrelor petroliere, precum şi de evoluţia preţurilor petrolului şi gazelor pe pieţele internaţionale, explică ANRM.
Prin aprobarea propunerilor din proiectul de act normativ ANRM estimează că exploatarea resurselor de petrol şi gaze se va realiza într-un mod mai eficient.
De asemenea, concesionarea operaţiunilor de înmagazinare a gazelor naturale va creşte siguranţa asigurării furnizării de gaze în perioadele cu consum ridicat, şi vor putea fi utilizate pentru înmagazinarea gazelor sau a altor fluide cavităţile subterane rezultate în urma activităţilor miniere de exploatare.
ANRM estimează pentru 2008 venituri din taxe şi redevenţe miniere şi petroliere în creştere cu 11% faţă de anul trecut, de la 900 de milioane de lei la un miliard de lei.