Taxa pentru poluarea auto este aplicată şi în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda şi Grecia, unde valoarea taxei de achiziţie sau de posesie este "simţitor mai mare" decât cea din România, şi nu a fost inventată de Guvern, care va folosi încasările rezultate pentru proiecte de protejare a mediului, a declarat ministrul Mediului, Attila Korodi.
El a arătat că autorităţile din Olanda percep o taxă de achiziţie care ajunge în unele cazuri la 50% din valoarea maşinii, sistem aplicat şi în Danemarca, unde creşterea este şi de 105% din valoare.
Ministrul a susţinut totodată că în ţările care percep o taxă de achiziţie redusă există o taxă anuală de posesie mult mai mare, situaţie exemplificată prin cazul Germaniei, unde se plăteşte până la 1.000 de euro pe an pentru maşinile diesel non euro de 3.000 centimetri cubi, şi al Greciei, unde taxa este cuprinsă între 125 şi 1.000 de euro.
Korodi a amintit că noua taxă auto, cu valori ridicate în cazul maşinilor noi şi reduse pentru autovehicule vechi, este calculată pe principiul conform căruia gradul de poluare este stabilit corespunzător perioadei de utilizare a acestora. Ministrul a explicat astfel că o maşină nouă are o durată de viaţă, dar şi de poluare de până la 20 de ani, în timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar câţiva ani.
Valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte de două - trei ori la maşinile noi Euro 4 şi va scădea de zece ori la maşinile vechi Euro 1, conform modificărilor care vor intra în vigoare la 1 iulie.
Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autorităţilor, la derularea unor prooecte de protejare a mediului şi reducere a poluării.
"Taxa va constitui venit la Fondul de Mediu", a spus Korodi.
Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.
Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.
Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la o lună.
Plata taxei este obligatorie în momentul primei înmatriculări a autovehiculului în România, la înregistrarea modificării autovehiculului în evidenţele Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau când maşina este repusă în circulaţie după ce a fost utilizată într-un domeniu care dădea drept de scutire.
Taxa pentru poluarea auto este aplicată şi în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda şi Grecia, nefiind inventată de Guvernul român, care va folosi încasările rezultate pentru proiecte de protejare a mediului, a declarat ministrul Mediului, Attila Korodi.
Suma de plată poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze autovehiculul rulat poate face dovada că maşina s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă. Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere.
Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie se poate adresa instanţelor de judecată.
Atunci când maşina pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior exportată în afara teritoriului comunitar sau este transferată şi înmatriculată pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduală a taxei. Valoarea reziduală a taxei reprezintă taxa calculată pentru un autovehicul cu aceeaşi capacitate cilindrică şi normă de poluare, şi cu o vechime determinată începând cu data primei înmatriculări până la data exportului sau a transferului într-un alt stat membru.