Procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementată, probabil, şi prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a împiedica proprietarii de maşini să solicite restituirea unei părţi din sumele achitate, a declarat şeful DAE, Adrian Ciocănea.
"Statul român nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a împiedica cetăţenii să îşi exercite drepturile, în cazul în care aceştia vor dori să recupereze o parte din taxă. Din statistici se pare că puţine vor fi diferenţele în senul negativ, se discută despre diferenţa de taxă, nu despre întreg cuantumul", a afirmat şeful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE), într-o conferinţă de presă susţinută, duminică, la Palatul Victoria.
Întrebat, la rândul său, dacă va fi rambursată o parte din taxa auto şi în cazul în care, de exemplu, o maşină este cumpărată în România şi revândută peste trei ani în Bulgaria, ministrul Mediului, Attila Korodi, a arătat că "e un principiu care trebuie aplicat".
Adrian Ciocănea a insistat în continuare asupra importanţei taxei auto în combaterea poluării autovehiculelor şi aplicarea programelor de protecţie a mediului.
"Avem de discutat două lucruri, importanţa unei taxe de mediu, ţinând cont că în România mai există 1,2 milioane de Dacii care vor trebui în mod natural să dispară într-un interval de timp, poate 10-12 ani, şi apoi va trebui să discutăm în termeni de investiţii de mediu. Dumneavoastră, când discutaţi despre aceste lucruri, trebuie să aveţi în vedere şi un capăt, şi celălalt - există necesitatea de conformare pentru instalaţii de ardere, pentru construcţia şi refacerea gropilor, iar aceste investiţii, dacă vor fi susţinute din împrumuturi externe, vor merge pe deficit. Ca urmare, tot dumneavoastră veţi întreba dacă nu vom depăşi deficitul", s-a adresat Ciocănea presei.
El a arătat că investiţiile de mediu sunt susţinute în unanimitate, dar problemele apar atunci când se discută despre sursa de finanţare.
"Uneori se discută în termenii aceştia - suntem pentru investiţiile de mediu, nimeni nu va spune nu, numai că atunci când se va propune o soluţie, discuţia revine la următoarele: faceţi investiţii de mediu, dar nu din banii aceştia. Alţi bani sunt tot de la cetăţeni şi când statul îşi exercită dreptul şi obligaţia de a face redistribuirea, ia şi decizii care nu întotdeauna sunt în favoarea tuturor", a spus Ciocănea.
Valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte de două - trei ori la maşinile noi Euro 4 şi va scădea de zece ori la maşinile vechi Euro 1, conform modificărilor care vor intra în vigoare la 1 iulie.
Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autorităţilor, la derularea unor prooecte de protejare a mediului şi reducere a poluării.
Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.
Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.
Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la o lună.
Plata taxei este obligatorie în momentul primei înmatriculări a autovehiculului în România, la înregistrarea modificării autovehiculului în evidenţele Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau când maşina este repusă în circulaţie după ce a fost utilizată într-un domeniu care dădea drept de scutire.
Suma de plată poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze autovehiculul rulat poate face dovada că maşina s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă. Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere.
Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie se poate adresa instanţelor de judecată.
Atunci când maşina pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior exportată în afara teritoriului comunitar sau este transferată şi înmatriculată pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduală a taxei. Valoarea reziduală a taxei reprezintă taxa calculată pentru un autovehicul cu aceeaşi capacitate cilindrică şi normă de poluare, şi cu o vechime determinată începând cu data primei înmatriculări până la data exportului sau a transferului într-un alt stat membru.
Din încasările obţinute din taxa de poluare pentru autovehicule vor fi finanţate programe şi proiecte pentru protecţia mediului, respectiv programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional, programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solara, energie geotermală şi energie eoliană, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile, trespectiv eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale, proiecte privind împădurirea terenurilor degradate sau defrişate, de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural şi de realizare a pistelor pentru biciclişti.