Deputatul PDL Graţiela Iordache a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, că va face toate demersurile pentru a-i solicita ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, să se prezinte în faţa Parlamentului şi să dea explicaţii referitoare la noua taxă de poluare pentru autovehicule.
Graţiela Iordache a declarat că "aşa-numita nouă taxă de poluare auto, în ciuda destinaţiei pe care Guvernul susţine că i-o va da, şi anume de protecţie a mediului, nu are nou decât denumirea de taxă de poluare, caracterul ei rămânând în continuare unul fiscal".
Deputatul a arătat că unul dintre principalele reproşuri pe care democrat-liberalii îl aduc acestei măsuri este "maniera în care s-a înţeles să se facă această propunere de act normativ, fără o dezbatere publică prealabilă, fără a se explica care este baza de calcul luată în considerare şi cum s-a ajuns la aceşti coeficienţi".
"Solicitarea noastră către Guvern, referitoare la taxa de poluare auto, este aceea de a face publică baza de calcul care este în continuare o măsură fiscală, chiar dacă sunt invocate considerente de mediu", a spus Graţiela Iordache.
Ea a adăugat că "va face toate demersurile pentru a-i solicita ministrului Finanţelor, Varujan Vosganian, să se prezinte în faţa Parlamentului şi să dea toate explicaţiile referitoare la această taxă de poluare auto".
În opinia deputatului PDL, formula de calcul luată în considerare de către Executiv nu a suportat multe modificări din punctul de vedere al principiului, ci a adus mai mult modificări în ceea ce priveşte coeficienţii.
"Nou în acest mecanism este acel mecanism de contestare a nivelului taxei de primă înmatriculare. În privinţa modului de calcul, taxa de poluare auro rămâne cu un caracter fiscal", a spus Iordache, menţionând că la ora actuală România este ţara cu cele mai multe taxe şi cel mai haotic sistem de administrare din întreaga Uniune Europeană.
Ea a amintit că PDL a iniţiat la sfârşitul anului trecut un proiect de lege vizând anularea taxei de primă înmatriculare şi returnarea banilor luaţi în mod abuziv de la cetăţeni.
Întrucât prin iniţiativa legislativă, mecanismul de returnare a acestor bani nu necesita apelul la justiţie pentru fiecare român, ci solicita instituirea unui mecanism de returnare, fără a mai fi nevoie să se treacă printr-un proces juridic costisitor, deputatul PDL a anunţat că solicită sprijinul tuturor partidelor politice parlamentare şi Guvernului să instituie un astfel de mecanism, pentru că "este în mod clar că cetăţenii români, timp de un an de zile, în 2007, şi o bună bucată din 2008, sunt în mod abuziv încărcaţi cu un bir care nu corespunde normelor europene".
Deputatul PDL a menţionat totodată că miercuri Asociaţia drepturilor omului din Târgu Mureş a depus o nouă plângere la Comisia Europeană, prin care reclamă noua formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare, susţinând că de fapt nu s-a schimbat decât denumierea, iar principiile rămân aceleaşi, astfel încât, în continuare, oamenii vor câştiga procese în această cauză.
Graţiela Iordache a mai arătat că această taxă poate fi calculată de o manieră care să uşureze, din punct de vedere fiscal, sarcina cetăţeanului român, dând exemplul unor formule, cum ar fi introducerea unei accize la combustibil sau introducerea unei taxe anuale de circulaţie, des utilizate în statele europene.
În opinia deputatului PDL, taxa auto nu rezolvă una dintre problemele pe care le-a ridicat Comisia Europeană, şi anume că există în continuare o discrepanţă între maşinile la mâna a doua din afara ţării şi cele înregistrate în România.
Graţiela Iordache a susţinut că, prin introducerea taxei, interesele Guvernului au fost cu totul altele decât împiedicarea intrării în ţară a unor maşini vechi şi poluante.
"Au fost nişte interese protecţioniste pe care, mai voalat sau mai direct, şi primul-ministru le-a acceptat şi le-a recunoscut", a spus ea.
Ministerul a făcut public, miercuri seara, proiectul de ordonanţă de guvern privind modificarea taxei auto, care va fi redenumită "taxă de poluare pentru autovehicule", precum şi modalitatea de calcul şi noile grile pentru stabilirea sumelor de plată.
Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. La fiecare dintre cele cinci categorii (de la non-euro la Euro 4) există cinci subdiviziuni în funcţie de capacitate pentru care sunt indicate nivele de taxe specifice, exprimate în euro/cmc. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.