Doar un sfert dintre elevii din mediul rural au mers la liceu anul trecut, sărăcia şi implicarea copiilor în muncile agricole fiind principalele cauze care duc la abandonul şcolar la vârsta liceului, potrivit unei analize realizate de organizaţia World Vision România, prezentată miercuri.
Potrivit Raportului Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor din Domeniile Educaţiei şi Cercetării, realizat în iulie 2007, citat de Worl Vision, anul trecut numai 24,54 la sută dintre elevii din mediul rural au ajuns să urmeze liceul, comparativ cu 36,8 la sută în 2005.
Din analiza făcută de către World Vision rezultă că principala cauză a abandonului şcolar la vârsta liceului este sărăcia, cele mai multe cazuri înregistrându-se în mediul rural.
"Copiii sunt încurajaţi de părinţi să renunţe la şcoală, chiar înainte de a termina învăţământul obligatoriu, în favoarea muncii agricole – singurul lor mod de existenţă. Pentru familiile sărace, a lucra ca zilier este principalul mijloc de supravieţuire, adesea copiii însoţind părinţii în aceste activităţi în defavoarea şcolii. Pe de altă parte, în lunile de iarnă, în condiţiile lipsei sursei de subzistenţă (agricultura), şcolile se confruntă cu un absenteism crescut cauzat de lipsa hranei sau îmbrăcămintei necesare", se arată în analiza organizaţiei neguvernamentale.
Conform unui studiu asupra sărăciei, realizat de World Vision la sfârşitul anului 2006, în România exista cel mai ridicat procent de populaţie rurală dintre ţările Europei Centrale şi de Est: aproximativ 45 la sută din populaţie trăia în mediul rural, pe o suprafaţă de 89 la sută din teritoriul ţării.
"Zonele cu risc ridicat de excludere de la educaţie din cauza sărăciei sunt cele rurale din judeţele Teleorman, Giurgiu, Călăraşi şi Ialomiţa (în regiunea de Sud), Botoşani, Iaşi, Vaslui (în regiunea de NE) şi Vrancea, Buzău, Brăila, Galaţi (în regiunea de SE). În aceste regiuni, peste 30 la sută din populaţia de 15 ani nu a absolvit nicio şcoală sau a absolvit doar şcoala primară", potrivit raportului.
Analiza World Vision România privind posibilitatea copiilor din mediul rural de a accede la învăţământul liceal a fost realizată pe baza studiilor şi cercetărilor efectuate de către autorităţile statului în legătură cu starea învăţământului din România.
Organizaţia World Vision România deruleaza proiecte de dezvoltare comunitară, în cadrul cărora lucrează în parteneriat cu membrii a peste două sute de comunităţi rurale din şase judeţe din România. Prin aceste parteneriate realizate la nivelul comunităţilor, numai în anul 2007, peste 13.500 copii, familiile acestora, cadre didactice, preoţi, medici, autorităţi locale au participat şi beneficiat de seminarii de educaţie, cursuri de calculatoare, campanii de informare şi activităţi desfăşurate prin intermediul Centrelor Comunitare, în scopul creşterii accesului la informaţia de calitate.