Asociaţia pentru Promovarea Drepturilor Omului APDO Lider i-a trimis, miercuri, comisarului european Kovacs Laszlo, o plângere îndreptată împotriva statului român, pe tema taxei de primă înmatriculare, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Asociaţia reclamă că autorităţile române au introdus "abuziv", în contradicţie cu reglementările comunitare obligatorii, taxa specială de primă înmatriculare şi susţine că propunerea de modificare a acestei taxe înceară să inducă în eroare oficialii europeni.
"Reprezentanţii români s-au prezentat cu o nouă propunere de modificare a acestei taxe, încercând să inducă în eroare oficialii europeni prin simpla schimbare a denumirii ei în taxă de mediu şi modificarea uşoară a cuantumului sumelor, nemodificând modul de aplicare, care rămâne contradictoriu cu dreptul comunitar", a declarat avocatul, care reprezintă APDO în acest caz, Daniel Sălcudean.
Acesta a spus că taxa este discriminatorie şi că există un interes direct al premierului roman în menţinerea ei.
"Reprezentanţii autorităţilor române încearcă tergiversarea în menţinerea aplicării acestei taxe contradictorii cu Tratatul Comunităţii Europene, pe fondul unui interes direct protecţionist din partea şefului Guvernului român, care este acţionar la societatea importatoare directă a firmei Citroen. Astfel, ne aflăm în faţa unui conflict de interese din partea şefului Guvernului şi aplicabilitatea acestei taxe, neexistând obiectivitate în soluţionarea acestui caz, conform reglementărilor comunitare", a mai spus Sălcudean.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, declara, sâmbătă, la Zalău, că România nu poate elimina taxa auto, cum ar dori Comisia Europeană, pentru că are alte interese decât aceasta.
În cazul în care România ar renunţa la taxa auto, jumătate dintre cei care lucrează în industria auto ar rămâne fără locuri de muncă, a afirmat Olteanu.
Ministrul Mediului, Korodi Attila, declarat, săptămâna trecută, că Guvernul va stabili valoarea finală a taxei de primă înmatriculare în funcţie de trei noi cerinţe ale Comisiei Europene, care însă nu vor schimba fundamental valorile propuse de experţii români.
Comisia Europeană a cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul maşinilor mai slabe din punct de vedere al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa să scadă mai mult în funcţie de vechime în cadrul aceleiaşi grupe euro şi ca procedura de contestare a taxei să fie extinsă şi mai clar stabilită, potrivit lui Korodi.
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, declara că propunerile României privind modificările care vor fi aduse taxei auto au fost apreciate la Bruxelles ca fiind "în acord cu legislaţia europeană în domeniu.