Vânzările Dacia ar putea scădea în acest an cu 15-20%, dacă modificarea taxei de primă înmatriculare va intra în vigoare, iar propunerea APIA de includere în programul "Rabla" a peste 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată, a declarat, luni, vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.
"Dacă propunerea Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) de a include în acest an în programul Rabla 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată şi dacă importurile de second hand se vor face superficial, fără un control, eu văd o cădere a vânzărilor de 15-20%, cel puţin la Dacia", a afirmat Stroe, la o conferinţă de presă.
Referitor la taxa de primă înmatriculare, Stroe a spus că aceasta ar putea afecta vânzările autohtone de automobile fabricate în România, putându-se repeta situaţia din Polonia, unde ponderea livrărilor de autoturisme naţionale a scăzut semnficativ.
"Pe mine scrie Dacia până la moarte, însă nu dorim protecţia industriei auto locale, ci concurenţă, dar nici să ajungem ca în Polonia unde ponderea autoturismelor naţionale este de 9%", a mai spus Stroe.
Potrivit APIA, Dacia a vândut anul trecut cele mai multe maşini, respectiv 94.949 unităţi, reprezentând o cotă de piaţă de 30,1%.
Vânzările autoturismelor produse în România au scăzut anul trecut cu 6,9% faţă de 2006, la 110.902 autoturisme, în timp ce importurile au crescut cu 49,2%, la 204.719 unităţi.
APIA va propune extinderea programului "Rabla 2008" la 100.000 de autovehicule, inclusiv camioane uzate.
"Propunem creşterea de la 16.500 la 100.000 de autoturisme noi introduse în programul primei de casare, pentru că vrem să întărim aspectul de mediu al programului şi dorim să înlocuim nu numai maşinile vechi, ci şi camioanele uzate", a declarat vicepreşedintele APIA, Brent Valmar.
El a adăugat că Asociaţia va propune ca un număr de 1.000 camioane să fie introduse în program, precizând că valoarea primei de casare nu a fost încă definitivată.
Din totalul celor 16.500 de autoturisme incluse anul trecut în Programul Rabla, doar 55 de unităţi au rămas neutilizate, faţă de 1.387 unităţi rămase în anul 2006.
În ceea ce priveşte taxa de primă înmatriculare, valoarea acesteia va creşte chiar şi de aproape trei ori în cazul maşinilor noi, urmând să scadă proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi cilindree şi încadrate în aceeaşi normă de poluare Euro.
Astfel, dacă taxa actuală pentru o maşină nouă cu norma de poluare Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puţin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei Europene aceasta creşte până la mai mult de 400 de euro. În acelaşi timp, ea scade o dată cu vechimea maşinii, ajungând ca acelaşi automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei maşini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcţie de vechimea maşinii.
Cele mai noi maşini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Valoarea de aproximativ o mie de euro creşte în cazul maşinilor Euro 3 în funcţie de cilindreea motoarelor şi scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcţie de vechime.
Acelaşi mod de calcul este aplicat şi în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar şi în cazul maşinilor non-Euro.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei maşini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.