MAE ar putea ajunge în situaţia de a achita costurile hoteliere pentru delegaţiile participante la summit-ul NATO, în cazul în care acestea nu vor plăti în termenele prevăzute în contractele încheiate între prestatorii hotelieri şi delegaţii.
Un proiect de hotărâre de Guvern supus dezbaterii publice pe site-ul MAE - de completare a HG 1412/2007 privind unele măsuri referitoare la organizarea, la Bucureşti, în perioada 2-4 aprile, a summit-ului NATO - cuprinde o dispoziţie potrivit căreia MAE va plăti în mod direct, din bugetul pentru organizarea summit-ului, prestatorilor de servicii hoteliere şi contravaloarea serviciilor hoteliere aferente delegaţiilor participante, neachitate în termenul prevăzut în contractele pe care prestatorii le-au încheiat pentru cazarea delegaţiilor participante la summit.
Proiectul de hotărâre precizează că MAE va achita inclusiv costurile generate de anularea acestora, cu recuperarea sumelor de la beneficiarii serviciilor hoteliere.
Pe de altă parte, proiectul menţionează că principalii ordonatori de credite, prevăzuţi în HG 1412 din 2007, vor fi autorizaţi să finanţeze, pentru acţiunile de diplomaţie publică sau culturale organizate cu sprijinul logistic şi operaţional, organizaţii neguvernametale, române sau străine.
Ordonatorii principali de credite vor fi autorizaţi să realizeze finanţarea prin transferuri bancare în contul organizaţiilor neguvernamentale, urmând ca în termen de 45 de zile de la încheierea acţiunii, sumele necheltuite să fie returnate ordonatorilor principali de credite, pe baza unui decont, însoţit de documente justificative. Potrivit proiectului, "pentru acţiunile de protocol organizate cu ocazia summit-ului, precum şi a evenimentelor conexe acestuia, baremurile de cheltuieli sunt cele prevăzute de actele normative aplicabile instituţiilor publice care organizează respectivele acţiuni de protocol, pentru invitaţii de rangul cel mai înalt, majorate cu 200 la sută pentru participanţii la nivel de şefi de stat, de guvern, de organisme internaţionale sau de ministru şi cu 100 la sută pentru restul participanţilor".
Nota de fundamentare a proiectului reaminteşte că, "ţinând cont de faptul că reuniunile din cadrul summit-urilor NATO au un caracter secret şi sunturmate de conferinţe de presă relativ opace, cu ocazia summit-urilor anterioare de la Praga (2002), Istanbul (2004) şi Riga (2006), guvernele ţărilor gazdă au organizat în marja reuniunilor la vârf, în parteneriat cu German Marshall Fund, Forumuri Transatlantice la care au participat personalităţi importante pe arena internaţională şi care au oferit numeroşilor jurnalişti internaţionali prezenţi posibilitatea de a acoperi mult mai bine agendele summit-urilor respective şi de a reflecta în termeni pozitivi ţara gazdă".
Nota de fundamentare prevede în acest context organizarea de către România în perioada premergătoare summit-ului a Forumului Transatlantic, eveniment la care, potrivit aceluiaşi document, vor participa aproximativ 200 de personalităţi.
Nota de fundamentare precizează că organizatorii români ai summit-ului au cooperat pentru aranjarea unor acţiuni de diplomaţie publică cu "organizaţii neguvernamentale româneşti grupate sub umbrela Consiliului Euro-Atlantic – Casa NATO, dar şi cu organizaţii cu importanţă deosebită la nivel internaţional (Konrad Adenauer Stiftung, Royal United Services Institute – RUSI)".
Proiectul de hotărâre de guvern mai prevede că "bunurile achiziţionate din fondurile alocate pentru organizarea summit-ului se înregistrează în patrimoniul instituţiilor publice care le-au achiziţionat, potrivit reglementărilor contabile în vigoare".
Tot pe site-ul MAE este publicat un alt proiect legislativ privind suplimentarea bugetelor unor ordonatori principali de credite din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului pe anul 2008, pentru finanţarea cheltuielilor aferente organizării, la Bucureşti, în perioada 2-4 aprile, a summit-ului NATO.
Proiectul prevede, pe lângă suplimentarea bugetelor ordonatorilor principali de credite din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2008, că sumele rămase neutilizate vor reveni parte a acestui fond.