Guvernul va stabili valoarea finală a taxei de primă înmatriculare în funcţie de trei noi cerinţe ale Comisiei Europene, care însă nu vor schimba fundamental valorile propuse de experţii români, a declarat, vineri, ministrul Mediului, Korodi Attila.
Potrivit ministrului Korodi, Comisia Europeană a cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul maşinilor mai slabe din punct de vedre al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa să scadă mai mult în funcţie de vechime în cadrul aceleiaşi grupe euro şi ca procedura de contestare a taxei să fie extinsă şi mai clar stabilită.
"Subliniez că modificările cerute de Comisie nu schimbă decât la nivel de virgulă, dacă vreţi, cuantumurile propuse de noi", a declarat Korodi, care a precizat că, în urma noilor cerinţe ale experţilor europeni, partea română lucrează încă la stabilirea valorilor pe care urmează să le legifereze.
Demnitarul a precizat şi că România nu va mai trimite la Bruxelles vreun nou document legat de valorile modificate ale taxei, ci va transpune în legislaţie direct valorile stabilite în funcţie de noile cerinţe.
Miercuri, şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocănea, declara că propunerile României privind modificările care vor fi aduse taxei auto au fost apreciate la Bruxelles ca fiind "în acord cu legislaţia europeană în domeniu.
Oficiali români s-au întâlnit, miercuri, cu reprezentanţii Direcţiei Generale pentru Taxe şi Uniune Vamală a Comisiei Europene, pentru discuţii pe tema taxei de primă înmatriculare.
"Experţii Comisiei Europene au apreciat că propunerile României sunt în acord cu prevederile europene în domeniu. S-a hotărât ca săptămâna viitoare să se definitiveze ultimele detalii, astfel încât până pe 31 ianuarie să poată fi emisă ordonanţa de modificare a legislaţiei în domeniu", a spus Ciocănea.
El a adăugat că, odată cu adoptarea legislaţiei în forma agreată de Comisia Europeană, sunt toate şansele să se suspende procedura de infrigement.
Comisia Europeană a trecut, la finele lunii noiembrie, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare, autorităţile având la dispoziţie două luni pentru a se conforma solicitărilor Executivului, care va înainta, în caz contrar, o plângere la Curtea Europeană de Justiţie.
Executivul european a argumentat decizia prin faptul că reglementările în vigoare sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor au discutat, la finele anului trecut, la Bruxelles, cu experţii Comisiei Europene şi au convenit ca modificările legislaţiei în domeniu să fie prezentate în luna februarie.
Surse apropiate discuţiilor au declarat pentru MEDIAFAX că experţii Comisiei Europene au făcut, miercuri, câteva observaţii legate de procedura de contestare, care ar trebui să fie mai clară, şi de o mai bună explicare a grilei de taxare.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat, luni, că autorităţile române şi oficialii Comisiei Europene vor finaliza, până săptămâna viitoare, discuţiile privind taxa auto, ulterior urmând să fie stabilit nivelul final al acesteia şi să fie elaborat proiectul de act normativ.
"Ne-am asumat solicitarea CE ca nivelul taxei să fie compatibil cu valoarea de piaţă", a spus Vosganian. El a precizat că încasările din taxa auto vor fi administrate de Ministerul Mediului.
Taxa a fost introdusă la începutul anului trecut, după eliminarea accizelor plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă, şi este calculată în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.
Guvernul a anunţat că va modifica taxa, prin ordonanţă de urgenţă, pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piaţa a maşinii, urmând să fie redefinit termenul de maşină nouă şi să fie introdusă o procedură de contestare pentru persoanele care se consideră nedreptăţite.
Astfel, valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte chiar şi de aproape trei ori în cazul maşinilor noi, urmând să scadă proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi cilindree şi încadrate în aceeaşi normă de poluare Euro, au declarat săptămâna trecută, agenţiei MEDIAFAX, surse guvernamentale.
Potrivit acestora, dacă taxa actuală pentru o maşină nouă cu norma de poluare Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puţin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei aceasta creşte până la mai mult de 400 de euro. În acelaşi timp, ea scade o dată cu vechimea maşinii, ajungând ca acelaşi automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei maşini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcţie de vechimea maşinii. O maşină de acelaşi tip şi cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de o mie de euro.
Cele mai noi maşini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Cuantumul scade şi în acest caz în funcţie de vechimea maşinii. Valoarea de aproximativ o mie de euro creşte în cazul maşinilor Euro 3 în funcţie de cilindreea motoarelor şi scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcţie de vechime.
Acelaşi mod de calcul este aplicat şi în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar şi în cazul maşinilor non-Euro.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei maşini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Datele prezentate nu sunt valori definitive, ele urmând să fie modificate uşor.
Piaţa auto - autoturisme şi vehicule comerciale - a urcat cu 23,7% în perioada ianuarie-noiembrie a anului trecut, comparativ cu intervalul similar din 2006. În primele 11 luni ale anului trecut au fost vândute 333.604 de vehicule noi.