Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) propune declararea obligaţiilor de plată la bugetul general consolidat, incluse în prezent într-un singur formular, prin formulare separate, în funcţie de destinaţia plăţii, respectiv bugetul de stat, cele de asigurări sociale sau alte conturi.
Începând cu 1 ianuarie 2008, plata obligaţiilor cuprinse în formularul 100 (Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat), cu excepţia accizelor, se face de către toţi plătitorii într-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru obligaţiile datorate bugetului de stat şi a unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligaţii de plată.
Potrivit unui proiect de ordin al preşedintelui ANAF pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor, contribuabilii vor avea formulare separate pentru obligaţii care se plătesc în contul bugetului de stat, cele care se plătesc în contul bugetelor de asigurări sociale şi fondurilor speciale şi pentru accize, ca grupă distinctă, care se plătesc în conturile bugetare corespunzătoare stabilite prin clasificaţia bugetară.
Fiecărei grupe de obligaţii îi va fi ataşat un formular de declaraţie.
Astfel, obligaţiile datorate la bugetul de stat se vor declara prin formularul 100, iar contribuţiile sociale se vor declara prin formularul 102 (Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale). Suma totală a obligaţiilor declarate pe fiecare formular reprezintă suma care urmează să fie virată de contribuabil în contul unic corespunzător, se arată într-un comunicat al ANAF.
Având în vedere reglementările specifice din domeniul accizelor, impuse de armonizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia comunitară, aceste obligaţii bugetare vor fi declarate distinct, prin "Declaraţia privind accizele" (formularul 103), la termenele prevăzute de Codul Fiscal.
În cazul asocierilor fără personalitate juridică, între persoane juridice sau între persoane juridice şi persoane fizice plătitoare de impozit pe profit, evidenţierea veniturilor şi cheltuielilor distribuite asociaţilor, persoane juridice străine sau persoane fizice, precum şi a impozitului pe profit datorat se va face prin formularul 104 (Declaraţie privind distribuirea între asociaţi a veniturilor şi cheltuielilor). Datorită conţinutului mare de informaţii, acest formular va fi depus în format electronic (dischetă).
Proiectul de ordin propus de ANAF include şi modificări ale formularelor privind impozitul pe profit, accizele şi impozitul la ţiţeiul din producţia internă.
Astfel, în declaraţia privind impozitul pe profit (formularul 101) va fi introdus un indicator pentru declararea impozitului pe venit în cazul microîntreprinderilor care obţin într-un an câştiguri mai mari de 100.000 de euro.
Microîntreprinderile plătesc impozit pe venit, cota de impozitare fiind de 2% în acest an, şi 2,5% în 2008.
În cazul în care o microîntreprindere realizează venituri mai mari decât echivalentul a 100.000 de euro în cursul anului fiscal, firma va fi obligată să plătească impozit pe profit începând cu trimestrul în care limita a fost depăşită.
Sunt luate în calcul veniturile şi cheltuielile realizate de la începutul anului fiscal, iar la determinarea impozitului pe profit datorat se scad plăţile reprezentând impozitul pe veniturile microîntreprinderilor realizate în cursul anului fiscal.
O altă modificare propusă este eliminarea din declaraţia privind impozitul pe profit a indicatorului referitor la regimul special de impozitare prevăzut pentru veniturile obţinute de persoanele juridice din vânzarea-cesionarea proprietăţilor imobiliare şi titlurilor de participare.
Pentru evidenţierea sumelor de recuperat, a fost introdus un rând special "Diferenţa de impozit pe profit de recuperat".
La formularul "Decont privind accizele" (formularul 120), ANAF propune modificarea nomenclatorului de produse supuse accizelor, prin detalierea unor grupe de produse, redenumirea sau eliminarea unor produse (cuptoare cu microunde, aparate pentru condiţionat aer, autoturisme).
În ceea ce priveşte "Decontul privind impozitul la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia internă" (130), va fi atât modificată atât denumirea formularului cât şi conţinutul acestuia, întrucât impozitul la gazele naturale din producţia internă a fost eliminat, ca urmare a modificărilor legislative intrate în vigoare în 2007.
Începând de la 1 ianuarie 2007, producătorii de gaze naturale nu mai plătesc impozitul de 7,4 euro pe mia de metri cubi pentru cantităţile livrate, gazele fiind accizate.