Valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte chiar şi de aproape trei ori în cazul maşinilor noi, urmând să scadă proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi cilindree şi încadrate în aceeaşi normă de poluare Euro, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Executivul va remite, miercuri seară, Comisiei Europene o scrisoare conţinând modificările pe care le propune în legătură cu modul de calcul al taxei de primă înmatriculare. Modul în care aceasta a fost aplicată anterior a nemulţumit Comisia, care a apreciat că taxa este discriminatorie în ceea ce priveşte maşinile mai vechi.
"Noul principiu pe care-l introducem în modul de calcul al taxei este acela că vechimea converge cu deprecierea în cazul maşinilor din aceeaşi clasă Euro şi cu cilindree similară", au declarat agenţiei MEDIAFAX sursele citate.
Potrivit acestora, dacă taxa actuală pentru o maşină nouă cu norma de poluare Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puţin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei aceasta creşte până la mai mult de 400 de euro. În acelaşi timp, ea scade o dată cu vechimea maşinii, ajungând ca acelaşi automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei maşini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcţie de vechimea maşinii.
O maşină de acelaşi tip şi cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de o mie de euro, au mai declarat sursele citate.
Cele mai noi maşini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Cuantumul scade şi în acest caz în funcţie de vechimea maşinii. Valoarea de aproximativ o mie de euro creşte în cazul maşinilor Euro 3 în funcţie de cilindreea motoarelor şi scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcţie de vechime.
Acelaşi mod de calcul este aplicat şi în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar şi în cazul maşinilor non-Euro.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei maşini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Sursele guvernamentale citate au ţinut să precizeze că datele prezentate nu sunt valori definitive, ele urmând a fi modificate uşor.
Dealtfel, chiar la momentul transmiterii acestei ştiri, echipa mixtă de experţi ai Ministerelor Mediului şi Dezvoltării Durabile şi Economiei şi Finanţelor lucrează la definitivarea grilei de valori pe care urmează s-o trimită miercuri seară Direcţiei de taxe a Comisiei Europene.
"Se lucrează încă la mici modificări, chestii de nuanţă, în special la modul în care deprecierea valorii taxei să crească mai mult în funcţie de vechimea maşinii. La noi deprecierea este de circa 15 la sută în doi ani, iar Grecia a fost criticată de CE pentru o depreciere de 14 la sută. Aici mai avem puţin de lucrat, dar valorile nu vor diferi substanţial", au mai declarat sursele citate.
( 9 ian 2008, 19:54:02