Ministerul Sănătăţii Publice (MSP) a supus dezbaterii publice proiectul de modificare şi completare a Legii pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, pentru compatibilizarea în regim de urgenţă a legislaţiei naţionale cu cea a Uniunii Europene în domeniu.
Potrivit ministrului Sănătăţii, Eugen Nicolăescu, a fost necesară adoptarea unor măsuri cât mai urgente şi comprehensive care să conducă la diminuarea consumului de tutun, în special în rândul copiilor, adolescenţilor şi tinerilor, în concordanţă cu directivele Uniunii Europene.
"Odată cu intrarea completă în vigoare a legii - la 31 decembrie 2006 -, s-a constatat că prevederile unor articole din Directivă nu au fost corect transpuse în legislaţia română, iar exprimările ambigue ale unor alineate au generat interpretări multiple şi arbitrarii care împiedică implementarea şi controlul respectării acestui act normativ. Neadoptarea cadrului normativ necesar conduce la dificultăţi în implementarea acestui act în conformitate cu litera şi spiritul normelor europene în domeniu. În articolul 8 al Convenţiei Cadru pentru Controlul Tutunului, tratat internaţional ratificat de România, ţările părţi recunosc faptul că studiile ştiinţifice au stabilit că expunerea la fumul de ţigară cauzează moarte, îmbolnăviri şi incapacitate. Totodată, fiecare parte se obligă să adopte şi să implementeze măsuri pentru protejarea împotriva expunerii la fumul de ţigară în locuri de muncă închise, transport în comun, locuri publice acoperite şi, în funcţie de situaţie, în alte locuri publice", a adăugat ministrul Sănătăţii într-o declaraţie pentru MEDIAFAX.
Demnitarul a precizat că modificările se referă la modul de inscripţionare a pachetelor şi ambalajelor pachetelor de tutun, astfel încât să corespundă literei şi spiritului Directivei, precum şi a celor referitoare la modul de măsurare a conţinutului de gudron, nicotină şi monoxid de carbon al ţigaretelor.
Totodată, prin acest proiect se stabilesc termenul şi condiţiile în care fumatul este permis în spaţiile publice închise şi se limitează locurile în care produsele din tutun pot fi comercializate astfel încât să fie redus accesul la aceste produse al copiilor, adolescenţilor, tinerilor şi persoanelor spitalizate.
Proiectul de act normativ supus dezbaterii publice cuprinde şi reglementări privind sancţiunile aplicate şi actualizarea amenzilor contravenţionale.
România a ratificat Convenţia Cadru pentru Controlul Tutunului în anul 2005, obligându-se astfel să implementeze prevederile acestui tratat, printre care şi inscripţionarea pachetelor cu produse din tutun, protejarea faţă de expunerea la fumul de tutun, limitarea ofertei de produse din tutun.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, interzicerea totală a fumatului se asociază cu o scădere cu până la 3,8 la sută a prevalenţei fumatului, iar fumătorii zilnici consumă în medie cu 3,1 mai puţine ţigări. Totodată, se constată scăderea suportului social pentru fumat.
Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 21 iunie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, face referire la spaţiile publice. Astfel, spaţii publice închise înseamnă toate spaţiile din instituţiile publice centrale şi locale, instituţii sau unităţi economice, de alimentaţie publică, de turism, comerciale, de învăţământ, medico-sanitare, culturale, de educaţie, sportive, toate mijloacele de transport în comun, autogări, gări şi aeroporturi, de stat şi private, spaţiile închise de la locul de muncă sau alte spaţii prevăzute de lege.
Spaţii închise de la locul de muncă înseamnă toate spaţiile din imobilele construcţii, precum halele industriale, spaţiile de depozitare, sălile de şedinţă, sălile de consiliu, holurile, coridoarele, toaletele, lifturile, birourile şi camerele.
Potrivit proiectului de act normativ, este interzis fumatul în spaţiile publice închise, cu excepţia camerelor pentru locuit destinate fumătorilor de către proprietarii sau managerii unităţilor şi structurilor de cazare temporară, camerelor în care se testează produsele din tutun în cadrul procesului de fabricaţie, control şi cercetare.
Până la data de 1 iulie 2010, în baruri, discoteci, restaurante şi alte spaţii publice cu destinaţie similară, fumatul este permis în spaţii special amenajate pentru fumat, cu respectarea următoarelor condiţii obligatorii: să deservească fumatul; să reprezinte cel mult 50 la sută din suprafaţa spaţiului public închis destinat clienţilor; să fie delimitate prin pereţi de restul spaţiului public închis astfel încât să se asigure izolarea completă de acesta; să nu fie spaţiu de tranzit sau de acces în spaţiul public închis; să fie dotate cu sisteme de ventilaţie funcţionale care să asigure eliminarea fumului de tutun, cu scrumiere şi cu extinctoare şi să fie amenajate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea şi stingerea incendiilor; să fie marcate la loc vizibil cu unul din indicatoare "Loc pentru fumat", "Spaţiu pentru fumat", "Încăpere în care este permis fumatul".
Proprietarii sau managerii care administrează spaţii publice închise au obligaţia de a afişa la loc vizibil texte care avertizează că fumatul este interzis în acel spaţiu, precum şi semnul internaţional corespunzător, respectiv ţigareta barată de o linie transversală.
De asemenea, potrivit proiectului de lege, vânzarea la bucată a ţigaretelor, vânzarea produselor din tutun tinerilor cu vârsta sub 18 ani, precum şi comercializarea pachetelor de ţigarete care conţin mai puţin de 20 de bucăţi sunt interzise.
Potrivit proiectului, este interzisă şi comercializarea produselor din tutun în unităţile economice situate în incinta şi pe o rază de 200 metri faţă de perimetrul exterior al spitalelor şi unităţilor de învăţământ.
Sunt interzise, de asemenea, producţia şi importul destinate pieţei interne, precum şi punerea pe piaţă a oricărui produs din tutun care nu este inscripţionat cu avertismentele prevăzute de legislaţia în vigoare, potrivit proiectului de act normativ.
Măsurarea conţinutului de gudron, nicotină şi monoxid de carbon al ţigaretelor va fi realizată în laboratoare agreate şi monitorizate de către Ministerul Sănătăţii Publice sau în laboratoare acreditate şi monitorizate de autorităţile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene.
Ministerul Sănătăţii va face publică, pe site-ul instituţiei, lista laboratoarelor agreate şi monitorizate, specificând criteriile utilizate la agreare şi metodele de monitorizare aplicate, precum şi lista laboratoarelor acreditate şi monitorizate de autorităţile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene.
Poriectul de act normativ mai prevede că avertismentul general treuie tipărit pe cea mai vizibilă suprafaţă a pachetului şi a oricărui ambalaj exterior, cu excepţia foliei exterioare transparente adiţionale, folosită în vânzarea cu amănuntul a produsului.
Pentru pachetele cu produse din tutun, altele decât ţigaretele, la care cea mai vizibilă suprafaţă depăşeşte 75 de centimetri pătraţi, avertismentele prevăzute de prezenta lege acoperă o arie de cel puţin 22,5 centimetri pătraţi pe fiecare suprafaţă.
Produsele din tutun care nu se fumează se inscripţionează, în limba română, cu următorul avertisment: "Acest produs din tutun poate să dăuneze sănătăţii tale şi provoacă dependenţă". Textul avertismentului va fi tipărit pe cea mai vizibilă suprafaţă a pachetului şi a oricărui ambalaj exterior, cu excepţia foliei exterioare transparente adiţionale folosită în vânzarea cu amănuntul a produsului din tutun, şi acoperă cel puţin 30 la sută din aria externă a suprafeţei pe care este tipărit, potrivit proiectului de act normativ.
Amenzile contravenţionale osclilează de la 2.500 la 5.000 lei sau de la 10.000 la 50.000 lei, în funcţie de atricolul de lege încălcat. În cazul elevilor sau studenţilor care nu respectă prevederile legale, amenda contravenţională va fi de la 100 la 500 de lei sau efectuarea a 20 de ore de muncă în folosul comunităţii.
De asemenea, nerespectarea de către producători sau importatori a dispoziţiilor legale va fi sancţionată cu amendă contravenţională de la 10.000 la 50.000 de lei.
Ministerul Sănătăţii Publice va înfiinţa un Centru Naţional pentru Controlul Tutunului, care va avea rolul de coordonare a activităţilor din domeniul controlului tutunului, în vederea implementării prevederilor Convenţiei Cadru pentru Controlul Tutunului.
Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Controlul Tutunului vor fi stabilite prin ordin al ministrului Sănătăţii Publice în termen de 90 de zile de la publicarea Ordonanţei în Monitorul Oficial al României.