România, Rusia şi Ucraina sunt cele mai atractive pieţe farmaceutice din Europa Centrală şi de Est întrucât au înregistrat în ultimii ani creşteri de peste 20% şi oferă noi oportunităţi de preluare a unor companii locale, potrivit unui studiu al firmei poloneze de cercetare PMR Publications.
Ritmul rapid de dezvoltare a făcut ca cele trei state să fie mai interesante pentru investitori decât pieţele mai mature din Europa Centrală şi de Est, precum Polonia, Cehia şi Ungaria, unde în ultimii ani a avut loc o încetinire a creşterii.
Potenţialul de dezvoltare este ridicat în România, Rusia şi Ucraina ca urmare a numărului de locuitori - 140 de milioane de persoane în Rusia, 46 de milioane în Ucraina şi 22 de milioane în România - şi a creşterii puterii de cumpărare.
Pe termen mediu şi lung, aceste trei pieţe, precum şi Turcia şi Bulgaria, vor fi extrem de atractive pentru investitori, iar cea mai bună oportunitate pentru intrarea rapidă pe o anumită piaţă este preluarea unei companii locale, se arată în studiul "Strategiile de afaceri ale producătorilor de medicamente din Europa Centrală şi de Est 2007".
În România, o astfel de posibilitate este creată de privatizarea Antibiotice, ultima companie farmaceutică aflată în proprietatea statului. Strategia de dezvoltare a companiei include lansarea a 40 de noi produse, în următorii cinci ani.
Statul a anunţat că preţul minim acceptat pentru pachetul de 53,02% din Antibiotice Iaşi este de 136 milioane euro.
Totodată, mai multe companii indiene, respectiv Shreya Lifesciences, Lupin şi Dr. Reddy`s Laboratories, precum şi compania elenă Alapis s-au arătat interesate de LaborMed Pharma, unul dintre cei mai mari producători români de medicamente cardiovasculare, se arată în studiu.
Potrivit Ziarului Financiar, care citează surse din industrie, pe lista scurtă pentru preluarea LaborMed au rămas compania israeliană Teva, cel mai mare producător de medicamente generice de la nivel mondial, şi fondurile de investiţii Advent International şi GED Capital.
LaborMed a înregistrat, în prima jumătate a anului trecut, o creştere de 47% a vânzărilor şi deţine circa 80 de produse în portofoliul său, comercializate atât pe piaţa locală cât şi în state din fosta Uniune Sovietică.
Compania este activă pe piaţa românească în special în segmentul produselor cardiovasculare, unde ocupă locul trei din punct de vedere cantitativ, cu o cotă de 11,5%, fiind devansată de Terapia Ranbaxy şi Laboratoarele Servier.
LaborMed derulează şi activitate de distribuţie prin intermediul companiei LaborMed Pharma Trading, care deţine opt depozite la nivel naţional. Totodată, compania ocupa în trimestrul al treilea al anului trecut locul 6 în topul producătorilor locali, cu o cotă de piaţă de 1,6% şi 1% în Republica Moldova, intenţionând atingerea unui nivel similar şi în alte pieţe din regiune.
O altă ţintă interesantă de preluare este, potrivit studiului, compania ucraineană Darnitsa, care investeşte intensiv în dezvoltare.
Conform unor informaţii neoficiale, actualul proprietar al companiei analizează oportunitatea vânzării Darnitsa.
În octombrie 2007, Darnitsa a vândut 10% din acţiuni la bursa din Frankfurt şi alte 10% din titluri către un investitor strategic.
Fondurile obţinute din vânzarea acţiunilor vor fi folosite la dezvoltarea de produse şi îmbunătăţirea standardelor de producţie.
Liderii pieţei farmaceutice din Europa de Est, Gedeon Richter, Krka, Zentiva, Polpharma şi Sanitas, şi-au concentrat dezvoltarea pe multe din pieţele din regiune, pentru a obţine venituri suplimentare şi a compensa vânzările mai mici de pe piaţa locală.
Din punct de vedere strategic, preluarea companiei poloneze Polpharma de către grupul ungar Gedeon Richter a avut rolul, printre altele, să compenseze scăderea vânzărilor pe piaţa locală.
Prin preluarea producătorului rus Akrihin, controlat de Polpharma, Richter îşi va consolida poziţia pe piaţa farmaceutică din Rusia.
În prezent, Rusia şi alte state din fosta Uniune Sovietică generează aproape 40% din vânzările companiei.
Tranzacţia va consolida şi poziţia internaţională a Polpharma, care realizează pe piaţa locală 87% din vânzări, cel mai ridicat nivel între companiile analizate.
Pentru majoritatea principalilor jucători pe piaşa farmaceutică din Europa centrală şi de Est, pieţele externe sunt mai importante decât cele locale, iar acest fapt ar putea determina şi alte companii să le urmeze strategia.
În cazul companiei Zentiva, aceasta realizează 63% din vânzări pe piaţa externă.
Studiul a inclus 15 state din Europa Centrală şi de Est, respectiv România, Belarus, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Lituania, Letonia, Polonia, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina şi Ungaria.
PMR realizează studii de piaţă şi oferă servicii de consultanţă în domeniul farmaceutic, fiind una dintre cele mari companii de profil din Europa Centrală şi de Est, cu o experienţă de zece ani.