Preţul la pompă al motorinei a trecut de cel al benzinei, în principal din cauza majorării accizei pentru acest tip de carburant şi a cotaţiilor record înregistrate de petrol pe pieţele internaţionale.
Petrom şi Rompetrol, cele mai mari companii petroliere de pe piaţa românească, au scumpit la începutul acestui an motorina cu 0,03 lei/litru, iar subsidiara grupului rus Lukoil va vinde şi ea la preţuri mai mari, începând de marţi, atât motorina, cât şi benzina.
"Mâine (marţi - n.r.) vom creşte preţurile, pentru a le aduce la nivelul practicat de Petrom şi Rompetrol", a declarat, luni, agenţiei MEDIAFAX, directorul general al Lukoil, Constantin Tampiza.
El nu a specificat nivelul de creştere a preţurilor, dar a adăugat că Lukoil ar putea să opereze noi majorări dacă barilul de petrol va continua să urce pe pieţele internaţionale. Barilul de petrol a atins, săptămâna trecută, nivelul record de 100 de dolari. Potrivit preşedintelui Organizaţiei Statelor Exportatoare de Petrol, preţul petrolului ar putea creşte şi în prima parte a anului.
Acciza la motorină a fost majorată la 1 ianuarie cu 5,6%, de la 307,59 euro/tonă la 325 euro/tonă.
Petrom, compania controlată de grupul austriac OMV, a scumpit motorina cu 0,03 lei/litru, la 1 ianuarie, până la 3,74 lei, iar Rompetrol, preluată de curând de KazMunaiGaz din Kazastan, a urcat, luni, preţul unui litru de motorină tot cu 0,03 lei, la 3,76 lei.
Scumpirea motorinei este motivată de Petrom de creşterea nivelului în euro al accizelor şi de avansul accizei pentru motorina cu conţinut de biodiesel, de la 301,44 euro/tonă la 325 euro/tonă.
"Practic, începând cu 1 ianuarie, odată cu creşterea accizei standard pentru motorină, nu se mai prevede acciză redusă pentru biomotorină", potrivit Petrom.
Companiile care produc şi comercializează motorină şi benzină sunt obligate să amestece carburanţii cu biocombustibil (produs obţinut din rapiţă, floarea soarelui, porumb, care reduce cu aproape 90% emisiile de dioxid de carbon şi cu 98% pe cele de sulf), proporţia cantităţii din surse regenerabile fiind de la începutul acestui an de 3%, faţă de 2% în 2007.
Consumul de motorină pe cap de locuitor în România se ridica, la începutul anului trecut, la 107,51 litri, faţă de nivelul de 81,1 litri în cazul benzinei.
Preţul motorinei, atât în cazul Petrom, cât şi în cel al Rompetrol, este mai mare decât majoritatea preţurilor benzinelor vândute de cele două companii.
Benzinele ECO Premium 95, Premium fără plumb 95 şi OMV Carrera 95 sunt vândute de către Petrom la preţuri de 3,55 lei, 3,52 lei şi 3,62 lei/litru, mai mici decât preţul motorinelor Top Euro Diesel 4 (3,71 lei/litru), OMV Sprint Diesel (3,74 lei/litru) şi Euro Diesel 4 (3,63 lei/litru).
Singurele sortimente de benzină vândute de Petrom ale căror preţuri sunt superioare celor pentru motorină sunt Top Premium fără plumb 99 (3,85 lei/litru) şi OMV Carrera 100 (4,25 lei/litru).
Motorinele Efix şi Super Euro 5, comercializate de Rompetrol, costă 3,76 lei/litru, respectiv 4,02 lei/litru, în timp ce preţul la pompă al benzinelor Premium Euro 4 şi Efix 95 este de 3,61 lei/litru, iar al benzinei Euro Super 98 fără plumb se ridică la 4,21 lei/litru.