Companiile de retail ar putea deschide anul viitor 150-170 de magazine pe piaţa românească, faţă de cele peste 115 de unităţi comerciale finalizate în 2007, valoarea totală a investiţiilor situându-se între 750 milioane euro şi 900 de milioane de euro.
Suma totală a investiţiilor în retail este calculată în funcţie de informaţiile furnizate de retaileri, precum şi pe baza investiţiei medii în magazinele deschise de companii până în prezent.
Analiza cuprinde datele furnizate de reţelele de hipermarketuri Carrefour, Real, Auchan, Cora, Kaufland, Pic, operatorii de de supermarketuri Billa, Spar, Mega Image, La Fourmi, G'market, Interex, Artima, magazinele cu profil de discount Penny Market, Plus Discount, Profi, miniMax şi operatorii cash&carry Metro şi Selgros.
În funcţie de formatul magazinelor, anul viitor vor fi deschise circa 30-35 de hipermarketuri, între 40 şi 45 de supermarketuri, 75-90 de magazine de discount, precum şi două unităţi cash&carry.
Numărul total de magazine aparţinând comerţului modern a crescut în acest an cu 97 de unităţi, până la un total de 369 de unităţi comerciale, cu 36% mai multe decât în 2006, potrivit datelor firmei de cercetare MEMRB, care iau în calcul proiectele finalizate până la 20 decembrie şi nu monitorizează reţeaua locală Pic.
"Cu siguranţă anul 2007 a fost unul al discounterilor. Numărul lor a crescut cu mai bine de 60% (69 de deschideri), în medie cu aproape şase deschideri pe lună. Este însă normal, dacă ţinem cont de politica de expansiune, în medii mai puţin vizate de celelalte tipuri de magazine, precum oraşele mai mici", conform unei analize a MEMRB, remisă agenţiei MEDIAFAX. Numărul hipermarketurilor a crescut de asemenea cu 55%, cele mai multe deschideri având loc către sfârşitul acestui an.
"S-au deschis în total 12 magazine de acest tip, realizând doar 60% din ceea ce s-a anunţat la începutul anului", conform firmei de cercetare.
Hipermarketurile continuă să fie segmentul cu cea mai mare dezvoltare pe piaţa românească în funcţie de investiţii, pentru anul viitor fiind anunţate 30-35 de noi unităţi pentru care vor fi alocate 510-600 milioane de euro. De altfel, hipermarketurile reprezintă formatul cu cea mai mare creştere din ultima perioadă, ponderea lui crescând în cadrul formelor de comerţ - modern şi tradiţional - de la 6% la 13% în primul semestru al acestui an , potrivit firmei de cercetare GfK.
Carrefour, cel mai important lanţ de hipermarketuri în funcţie de vânzări, a anunţat pentru 2008 şase noi magazine, la Oradea, Arad, Piteşti, Suceava, Iaşi şi la Bucureşti, în cadrul centrului comercial Vitantis. Magazinul din Bucureşti, cu o suprafaţă mai mică decât formatul standard al retailerului, va necesita investiţii de 12 milioane de euro, celelalte cinci unităţi urmând să coste circa 20 de milioane de euro fiecare. În 2007, compania a deschis patru hipermarketuri.
Real Hypermarket, parte a grupului german Metro, a deschis până în prezent 14 hipermarketuri, dintre care şase magazine au fost deschise în cursul acestui an. Retailerul intenţionează să deschidă anul viitor încă şapte unităţi comerciale, pentru a ajunge la un total de 21 de hipermarketuri. Investiţia medie într-un hipermarket Real este de aproximativ 18-23 de milioane de euro, astfel încât compania ar putea aloca în 2008 pentru extindere între 125 şi 160 de milioane de euro.
Un alt lanţ important de hipermarketuri, Auchan, va inaugura anul viitor cel puţin trei magazine, la Suceava, Constanţa şi Timişoara, investiţia într-o unitate fiind de 40 de milioane de euro. Compania a intrat pe piaţa românească abia în urmă cu un an şi deţine patru hipermarketuri, la Bucureşti, Piteşti, Târgu Mureş şi Cluj, şi un supermarket la Timişoara, care va fi înlocuit anul viitor cu un hipermarket.
Deşi nu a deschis niciun magazin în acest an, Romania Hypermarche, operatorul reţelei Cora, a planificat pentru anul viitor un al treilea hipermarket la Bucureşti, în cartierul Berceni. Potrivit unor informaţii din piaţă, retailerul ar putea deschide şi un al doilea magazin, la Constanţa. Compania, parte a grupului franco-belgian Louis Delhaize, deţine trei hipermarketuri, dintre care două în Bucureşti şi unul la Cluj-Napoca.
Operatorul de hipermarketuri cu profil de discount Kaufland, parte a grupului german Lidl&Schwarz, a deschis până în prezent 31 de hipermarketuri în România, urmând ca, în 2008, să deschidă 10-15 noi unităţi. Investiţia medie într-un centru comercial Kaufland este de 7-8 milioane de euro.
Pic, singurul operator autohton de hipermarketuri, are în plan trei magazine, printre locaţiile posibile numărându-se Ploieşti şi Bucureşti. Compania din Piteşti, controlată de fraţii Ilie şi Cornel Penescu, a deschis în toamna acestui an două hipermarketuri, la Brăila şi Oradea, pentru care a investit 53 de milioane de euro.
Al doilea segment important de retail din punct de vedere al creşterii vânzărilor este cel de discount. Potrivit datelor GfK, ponderea magazinelor de discount a urcat în primul semestru de la 4% la 5%.
Pentru 2008, companiile de profil au programat 65-75 de noi magazine şi investiţii de 90-120 milioane de euro.
Reţelele cu cel mai mare număr de magazine de pe piaţa românească, Plus, controlată de grupul german Tenglemann, şi Penny Market, aparţinând retailerului Rewe, vor avea, la sfârşitul acestui an, câte 50 de magazine fiecare.
În 2008, Plus ar putea deschide alte 30 de magazine, investiţia medie într-o unitate fiind de 1,5 milioane de euro, însă, potrivit unor informaţii din presa internaţională neconfirmate de companie, Tenglemann negociază vânzarea magazinelor din România către reţeaua Carrefour.
La rândul său, Rewe România îşi propune să deschidă circa 20-25 de magazine Penny Market, care presupun o investiţie de 1,5 milioane de euro pe unitate, şi una sau două unităţi Penny Market XXL, unde costurile se ridică la 2,5 milioane de euro.
Reţeaua de magazine de discount Profi, controlată de Louis Delhaize, a ajuns în acest an la 44 de unităţi, prin deschiderea de noi magazine şi achiziţia reţelei Albinuţa din Bucureşti de la retailerul lituanian Maxima LT. Firma şi-a propus pentru 2008 alte zece unităţi, valoarea investiţiei variind între 800.000 de euro şi 1,2 milioane de euro pentru fiecare.
MiniMax Discount s-a extins în acest an cu opt unităţi, ajungând la un total de 12 magazine. Pentru anul viitor, retailerul îşi propune alte 15-20 de magazine, în condiţiile în care fiecare unitate costă circa un milion de euro.
În afară de planurile de investiţii ale companiilor deja prezente în România, piaţa de retail ar putea înregistra anul viitor şi noi intrări. Astfel, grupul german Lidl&Schwarz a decis să reia planurile de dezvoltare a reţelei de discount Lidl în România şi are în vedere investiţii de circa 150 de milioane de euro până în 2011, în peste 100 de magazine.
Dar nu numai reţelele de hipermarketuri şi cele de discount au planuri mari pentru 2008, ci şi operatorii de supermarketuri, care au anunţat investiţii totale de 75-85 de milioane de euro în peste 40 de magazine.
Compania Billa, controlată de Rewe, intenţionează să deschidă cel puţin zece magazine, inclusiv în spaţii comerciale de mici dimensiuni. Billa deţine în prezent 28 de supermarketuri.
La rândul său, Spar, care deţine franciza retailerului olandez cu acelaşi nume, ar putea deschide anul viitor 10-11 supermarketuri, investiţia medie fiind de 1-2 milioane de euro pe unitate. Compania intenţionează să ajungă la o reţea de 25 de magazine la sfârşitul lui 2008.
Reţeaua de supermarketuri Interex, deţinută de grupul francez ITM Entreprises, vrea să finalizeze şase proiecte, primul urmând să fie inaugurat în luna februarie, la Brăila. Compania a ajuns la o reţea de zece unităţi, după ce a deschis în 2007 două magazine.
Spre deosebire de celelalte segmente de magazine, cel de cash&carry pare să se fi stabilizat, nefiind anunţate multe proiecte noi. Metro Cash&Carry, cel mai important retailer în funcţie de vânzări, nu a anunţat nicio deschidere în România pentru 2008, în prezent reţeaua cuprinzând 23 de magazine, dintre care ultimul deschis în Băneasa în urmă cu doi ani.
Al doilea operator de cash&carry din România, Selgros, controlat de germanii de la Rewe, are în vedere minim două magazine în 2008, primul urmând să fie inaugurat la Brăila în luna februarie. Investiţia medie într-un magazin Selgros se ridică la 15 milioane de euro.