Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut miniştrilor Finanţelor şi Mediului să stabilească un sistem prin care taxa de primă înmatriculare auto să fie vărsată în continuare la bugetul de stat, iar aproximativ o treime din suma totală colectată să fie alocată pentru proiecte de reducere a poluării.
El a solicitat celor doi miniştri să pregătească o ordonanţă de modificare a legislaţiei de mediu în care să se prevadă că aproximativ o treime din "taxa pentru poluare de la autoturisme", constituită în continuare ca venit la bugetul de stat, este vărsată la bugetul Ministerului Mediului, pentru diferite proiecte de reducere a gradului de poluare, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse ministeriale.
Procentajul exact al sumei alocate pentru proiecte de mediu din taxa auto va fi stabilit în perioada următoare.
Tăriceanu a atenţionat că suma nu ar trebui transferată direct către Fondul pentru Mediu, deoarece fondurile speciale nu sunt agreate de către Uniunea Europeană, iar taxa ar trebui calculată în funcţie de emisia de carbon a autoturismului, dacă va fi considerată ca o măsură de reducere a poluării.
"Premierul a arătat că dacă se merge pe ideea de «taxă pentru poluare de la autoturisme» inclusă în legislaţia de mediu, atunci aceasta ar trebui calculată pe emisia de carbon. El a cerut ca discuţia publică să fie gestionată de Ministerul Mediului, atenţionând că nu doreşte ca taxa auto să rămană în percepţia opiniei publice ca o taxă de colectare la buget", au afirmat sursele citate.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an, când au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă. Taxa se calculează în funcţie de capacitatea motorului, de vechimea autovehiculului şi emisiile poluante.
Guvernul a anunţat că va modifica taxa de primă înmatriculare, prin ordonanţă de urgenţă, pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piaţă a maşinii, urmând să fie redefinit termenul de maşină nouă şi să fie introdusă o procedură de contestare pentru persoanele care se consideră nedreptăţite.
Tăriceanu a anunţat, miercuri, după şedinţa de Guvern, că sumele colectate din taxa auto vor fi folosite pentru programe de protecţie a mediului, precum casarea maşinilor vechi, cu o primă majorată de la 3.000 lei la 4.000 lei, împădurirea terenurilor degradate, realizarea de spaţii verzi, renaturarea zonelor din Delta şi Lunca Dunării, amenajarea de piste pentru biciclişti, cumpărarea de panouri solare sau instalaţii eoliene de către persoane care doresc să schimbe sistemele energetice clasice.
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a precizat că sumele care vor mai fi încasate în perioada următoare din taxa auto vor fi direcţionate din bugetul de stat către finanţarea unor astfel de programe.
Surse ministeriale au declarat, miercuri seara, agenţiei MEDIAFAX că Executivul va schimba, începând cu anul viitor, denumirea taxei auto, din "taxa specială de primă înmatriculare" în "taxa pentru poluarea de la autoturisme", pe motiv că aceasta a fost primită cu reticenţă de opinia publică, dar şi pentru a arăta foarte clar scopul pentru care a fost introdusă.