Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut ministrului Educaţiei să rezolve problema "deranjantă şi periculoasă" a sistemului de meditaţii în învăţământ, arătând că nu este corect şi deontologic ca profesorii să predea ulterior elevilor lecţii în particular.
El a arătat că nu îşi schimbă punctul de vedere în problema meditaţiilor în învăţământ, în pofida criticilor primite la preluarea mandatului, când s-a pronunţat pentru prima dată pe această temă, deoarece consideră că nu este normal ca elevii să fie obligaţi, după orele normale de curs, să susţină meditaţii particulare cu profesorul de la catedră.
"Dacă există acest sistem paralel, înseamnă că lucrurile nu funcţionează. Vreau să aveţi în vedere această problemă deranjantă şi periculoasă a sistemului de meditaţii", a spus Tăriceanu ministrului Educaţiei, la lansarea noului pachet de legi în învăţământ.
Premierul a mai cerut ministrului să găsească formule pentru introducerea vaucherelor de învăţământ, prin care elevii pot fi îndrumaţi către şcoli şi universităţi de calitate, după modelul sistemului academic american.
Şeful Guvernului a asigurat că sistemul educaţional va beneficia în continuare de sume bugetare substanţiale pentru modernizarea infrastructurii şi creşterea salariilor cadrelor didactice şi a apreciat noul pachet de legi din domeniu ca un instrument care creează cadrul legal de descenralizare.
Premierul Tăriceanu s-a pronunţat, în luna ianuarie 2005, pentru impozitarea veniturilor realizate de profesori din meditaţii, arătând că neimpozitarea acestora reprezintă un caz de evaziune fiscală.
"Este necesar ca, atunci cînd vorbim de corupţie, să nu ne mai gîndim că este doar apanajul mediului politic. Dacă profesorii dau meditaţii, iar veniturile realizate în acest fel nu sînt impozitate, acesta este un caz de evaziune fiscală", a spus atunci Tăriceanu.
Sindicatele din învăţămînt au criticat la acel moment intenţia de introducere a unor impozite pentru meditaţii, arătînd că acuzaţiile de evaziune fiscală la adresa profesorilor sînt exagerate cît timp aceştia nu sînt salarizaţi pe măsura muncii lor.
Ei au explicat atunci că profesorii meditatori pot legaliza veniturile suplimentare doar dacă îşi înfiinţează firme, varianta mai puţin costisitoare - cea de autorizare ca persoane fizice sau asociaţii familiale - nefiind valabilă deoarece nu sînt menţionaţi în legislaţie.
Existenţa unei societăţi comerciale ar impune cumpărarea de case de marcat şi ar presupune ca, după fiecare oră de meditaţie, elevii să primească facturi sau bonuri fiscale.
Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a lansat, luni, noul pachet de legi privind învăţământul preuniversitar, superior şi statutul personalului didactic, care flexibilizează sistemul de finanţare, dă importanţă şcolilor şi oferă deschidere universităţilor.
Pachetul legislativ conţine Legea Învăţământului Preuniversitar, Legea Învăţământului Superior şi Statutul Personalului Didactic.
Proiectele au fost afişate pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi se vor afla în dezbatere publică o lună, timp în care vor putea fi aduse sugestii şi amendamente. Acestea vor fi analizate, evaluate şi, după caz, integrate în proiect. După definitivare, proiectul va intra în dezbatere parlamentară, pentru a putea fi supus votului, a anunţat Adomniţiei, în cadrul unei ceremonii organizate în Aula Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I".
Proiectele de legi au fost definitivate în acest an, în urma discuţiilor dintre reprezentanţii Ministerului Educaţiei, ai sindicatelor şi cei ai comunităţii academice.
Pachetul de legi urma să fie lansat la 24 octombrie, dar a fost amânat din mai multe motive, printre care şi discuţiile privind învăţământul în limba minorităţilor şi alegerea rectorilor.