Cazul României nu este similar cu cel al Ungariei în privinţa taxei auto, cum a sugerat comisarul european Laszlo Kovacs, care s-a antepronunţat pe această temă, deoarece nu se cunoaşte dacă România va intra în discuţia Curţii Europene de Justiţie (CEJ), a declarat, vineri, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Camelia Spătaru.
Ea a reamintit că taxa auto este un instrument de protecţie a mediului, prin încercarea limitării emisiilor de dioxid de carbon, şi nu se constituie într-un element discriminatoriu deoarece se aplică atât maşinilor din producţia autohtonă, cât şi celor din import.
"În acest moment, când Uniunea Europeană încearcă să impună norme severe pentru reducerea poluării generate de autovehicule, ar fi surprinzător ca România să fie criticată tocmai pentru că încearcă prin aceste măsuri să limiteze emisia de dioxid de carbon", a spus Camelia Spătaru.
Ea a reamintit şi faptul că în cadrul UE există un grup de lucru pentru elaborarea unei reglementări unitare a taxei auto, cu o importantă componentă de mediu cu referire directă la emisiile de dioxid de carbon.
"Am putea considera astfel că, prin declaraţiile făcute, practic comisarul european Laszlo Kovacs s-a antepronunţat întrucât în acest moment nu ştim dacă acest caz va ajunge în faţa Curţii Europene, după cum nu ştim nici care va fi decizia în cazul în care această situaţie ar ajunge pe masa Curţii Europene", a arătat oficialul guvernamental.
Purtătorul de cuvânt a arătat că, prin poziţia sa, România îşi reafirmă disponibilitatea de a lucra cu experţii Comisiei în vederea găsirii unei soluţii care să corespundă tendinţelor europene de protecţie a mediului şi a amintit că ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, se va afla, săptămâna viitoare, la Bruxelles, unde va avea şi o discuţie cu Laszlo Kovacs.
"În plus, cazul României nu este similar cu acela al Ungariei, aşa cum sugera în declaraţia sa comisarul european", a adăugat Camelia Spătaru.
Întrebat cum comentează declaraţia lui Laszlo Kovacs, conform căruia Guvernul ar trebuie să garanteze restituirea taxei auto, purtătorul de cuvânt al Executivului a arătat că "aceasta este o măsură care în acest moment nu poate fi anticipată".
Comisia Europeană a trecut, miercuri, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare, autorităţile de la Bucureşti având la dispoziţie două luni pentru a se conforma solicitărilor CE, care va înainta, în caz contrar, o plângere la Curtea Europeană de Justiţie.
Executivul european a argumentat decizia prin faptul că reglementările în vigoare sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Autorităţile române vor relua, săptămâna viitoare, discuţiile cu experţii CE pe tema taxei auto, Guvernul reafirmându-şi angajamentul că va soluţiona această situaţie "în spiritul legislaţiei europene şi a dezideratelor de protecţie a mediului", a anunţat, miercuri, Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs a declarat, miercuri, pentru RFI, că a avut în cursul dimineţii o convorbire cu premierul Călin Popescu Tăriceanu, căruia i-a explicat că "emisia de CO2 a unei maşini mici şi vechi poate fi egală cu cea a unui Porsche Carrera nou-nouţ" şi că sumele colectate de stat ca taxă auto trebuie restituite.
El a arătat că CE va renunţa la procedurile de sancţionare a României imediat ce Guvernul român va modifica legislaţia privind taxa auto şi că aceste proceduri pot fi oprite chiar şi după sesizarea Curţii Europene de Justiţie, explicând totodată că procedura împotriva taxei auto din România se bazează pe discrepanţa dintre legislaţia românească actuală şi legislaţia la nivel comunitar.
Comisarul european a spus că a convenit cu premierul Tăriceanu ca România să îşi reconsidere poziţia şi că i-a promis sprijinul experţilor UE, dacă va fi necesar, pentru detaliile concrete, astfel încât legea să poată fi modificată.
Potrivit lui Laszlo Kovacs, Comisia a trimis o listă lungă de scrisori statelor membre, pe tema unor noi proceduri de infringement, iar o asemenea scrisoare, a doua, este destinată României, fiind o scrisoare de motivaţie a declanşării procedurilor.
El a mai afirmat că la CE au fost trimise plângeri din partea mai multor asociaţii de consumatori din România.
Întrebat ce se va întâmpla cu persoanele care au plătit deja taxa auto, Kovacs a spus că "banii trebuie daţi înapoi".
"Aceasta a fost decizia CEJ şi în cazul Ungariei şi aceasta va fi sigur decizia şi în cazul României", a argumentat comisarul european.
El a precizat că şi în cazul în care procedurile se opresc înainte să se ajungă la CEJ, autorităţile române ar trebui să dea garanţii că vor restitui banii, în caz contrar procedurile urmând să fie continuate.
Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto, sumele încasate în primul semestru reprezentând 39% din nivelul total prognozat.