Eurodeputatul PD Sebastian Bodu, fost şef al ANAF, îi cere premierului Călin Popescu Tăriceanu, într-o scrisoare deschisă, să renunţe, "în numele bunului simţ şi al intereselor naţionale", la taxa de primă înmatriculare, înainte ca România să ajungă subiect la CEJ.
"O să încerc să fiu scurt pentru că nu vreau să vă răpesc din timpul preţios, alocat cu atâta devotament treburilor ţării. Nici nu o să folosesc foarte multe figuri de stil, specifice genului epistolar, pentru că scopul acestor rânduri nu este să atrag atenţia asupra mea, ci asupra unei decizii extrem de dăunătoare pe care aţi luat-o ca prim-ministru. Nu este vorba despre demiterea mea, aşa cum, probabil, vă aşteptaţi să vă reproşez, ci despre hotărârea de a introduce taxa pe prima înmatriculare, deşi în mod evident aceasta nu era conformă cu standardele UE", îi scrie Bodu lui Tăriceanu.
Cu toate acestea, el îi reproşează lui Tăriceanu faptul că l-a demis.
"Sunt conştient că gestul dumneavoastră de a mă demite, în momentul în care am atras public atenţia asupra uriaşei erori pe care o comiteaţi, nu avea nicio legătură cu speţa taxei antieuropene de înmatriculare a maşinilor comunitare. Înţeleg că aveaţi nevoie de un pretext pentru a vă răfui cu partidul din care fac parte, iar semnalul meu de alarmă a corespuns perfect intenţiilor dumneavoastră politice", scrie Bodu.
El menţionează că ştie că Tăriceanu nu este "conducător de club de fotbal, conducător de instituţie de stat, căpuşă la bugetul de stat, reprezentant al industriei cazinourilor, alcoolului sau tutunului".
"Sunt sigur însă că aţi fost la fel de mulţumit ca şi aceştia că, după plecarea mea, ANAF a redevenit acea instituţie comodă, prietenoasă şi discretă, pe gustul evazioniştilor anonimi din România. Am decis să vă trimit această scrisoare pentru a vă cere, ca proaspăt reprezentant al României la Parlamentul European, să renunţaţi, în numele bunului simţ, dar şi al intereselor naţionale, la taxa pe prima înmatriculare, înainte ca ţara noastră să ajungă subiectul Curtii Europene de Justiţie", scrie Bodu.
El, "ca simplu cetăţean al României", îi mai cere premierului să renunţe "măcar o dată" la a-şi apăra interesele comerciale proprii pentru a acorda "şi oamenilor mai puţin avuţi" posibilitatea de a-şi achiziţiona "un autoturism decent din spaţiul UE".
"Cât despre faptul că statul român va trebui să returneze banii celor care au plătit taxa neeuropeană, nu cred că acest aspect vă va crea grave tulburări ale somnului, dat fiind faptul că păreţi foarte odihnit şi în condiţiile în care economia românească duduie... din toate încheieturile. Inclusiv în părţile ei fiscale", scrie Bodu.
El încheie cu formula: "Cu stima pe care o datorez unui prim ministru al României", după care adaugă un P.S.: "Şi dacă veţi avea decenţa de a elimina taxa antieuropeană, vă promit că mă voi perfecţiona în algebra de liceu a cărei aplicare face calcularea TVA-ului la fel de simplă ca şi calcularea profitului unui importator auto, oarecare, după dispariţia taxei pe prima înmatriculare".
Comisia Europeană a trecut, miercuri, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare, autorităţile de la Bucureşti având la dispoziţie două luni pentru a se conforma solicitărilor CE, care va înainta, în caz contrar, o plângere la Curtea Europeană de Justiţie.
Executivul european a argumentat decizia prin faptul că reglementările în vigoare sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Autorităţile române vor relua, săptămâna viitoare, discuţiile cu experţii CE pe tema taxei auto, Guvernul reafirmându-şi angajamentul că va soluţiona această situaţie "în spiritul legislaţiei europene şi a dezideratelor de protecţie a mediului", a anunţat, miercuri, Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs a declarat, miercuri, pentru RFI, că a avut în cursul dimineţii o convorbire cu premierul Călin Popescu Tăriceanu, căruia i-a explicat că "emisia de CO2 a unei maşini mici şi vechi poate fi egală cu cea a unui Porsche Carrera nou-nouţ" şi că sumele colectate de stat ca taxă auto trebuie restituite.
El a arătat că CE va renunţa la procedurile de sancţionare a României imediat ce Guvernul român va modifica legislaţia privind taxa auto şi că aceste proceduri pot fi oprite chiar şi după sesizarea Curţii Europene de Justiţie, explicând totodată că procedura împotriva taxei auto din România se bazează pe discrepanţa dintre legislaţia românească actuală şi legislaţia la nivel comunitar.
Kovacs a mai afirmat că la CE au fost trimise plângeri din partea mai multor asociaţii de consumatori din România.
Întrebat ce se va întâmpla cu persoanele care au plătit deja taxa auto, Kovacs a spus că "banii trebuie daţi înapoi".
În replică, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Camelia Spătaru a declarat că oficialul european s-a antepronunţat pe această temă, deoarece nu se cunoaşte dacă România va intra în discuţia Curţii Europene de Justiţie şi că situaţia din României nu este similară cu cea din Ungaria în privinţa taxei auto, cum a sugerat Laszlo Kovacs.
Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto, sumele încasate în primul semestru reprezentând 39% din nivelul total prognozat.