Senatorul AUR de Suceava Virgiliu Vlăescu i-a transmis o interpelare ministrului Educației, Daniel David, prin care vrea să afle de la acesta care este eficiența digitalizării învățământului românesc. Virgiliu Vlăescu a precizat că în contextul eforturilor susținute ale Ministerului Educației de a implementa proiectul de digitalizare a învățământului românesc, vrea ca ministrul Educației să clarifice o serie de aspecte esențiale legate de această inițiativă.
„Consider că este imperativ ca cetățenii să primească răspunsuri clare și detaliate, mai ales în condițiile în care școlile din România se confruntă cu lipsuri fundamentale care afectează procesul educațional zilnic”, a precizat senatorul AUR de Suceava. În acest context, el vrea să afle de ce Ministerul Educației prioritizează investiții masive în digitalizare, table inteligente, platforme digitale și alte tehnologii, în condițiile în care numeroase școli din România nu dispun de materiale didactice esențiale, cum ar fi manuale actualizate, hârtie pentru copiatoare, echipamente de bază, xeroxuri sau imprimante, sau chiar condiții minime de igienă. „Cum justificați alocarea fondurilor pentru tehnologii avansate când nevoile primare ale elevilor și profesorilor rămân nesoluționate?”, l-a întrebat Virgiliu Vlăescu pe ministrul Educației.
El mai vrea să știe și cum poate explica ministrul Educației diferența dintre investițiile în table inteligente și lipsa fondurilor pentru reparații de bază în școli, cum ar fi încălzirea sau toaletele funcționale, în condițiile în care în 2024 mai erau 180 de școli în România cu wc-uri în curte. „Care este impactul real al digitalizării asupra analfabetismului funcțional, care afectează peste 40% dintre elevii români, conform testelor PISA și studiilor naționale? A fost monitorizat acest efect în școlile unde s-au introdus table inteligente sau alte tehnologii? Dacă da, ce date concrete aveți care să arate o îmbunătățire a competențelor de literație și gândire critică? Dacă nu, de ce ați investit în digitalizare fără a verifica dacă este o soluție eficientă pentru această problemă critică?”, l-a întrebat Virgiliu Vlăescu pe ministrul David.
El vrea să afle și ce măsuri concrete a luat acesta pentru a se asigura că profesorii, mulți fără competențe digitale avansate, pot folosi aceste tehnologii, dar și câte ore de formare au primit în medie cadrele didactice și cine a finanțat acest proces.
În final, senatorul AUR de Suceava l-a mai întrebat pe ministrul Educației ce sume a cheltuit până acum Guvernul României pentru programul de digitalizare a învățământului, inclusiv PNRR și alte surse, ce sume sunt planificate pentru astfel de investiții suplimentare în următorii cinci ani și cum explică sustenabilitatea acestor cheltuieli în contextul unui buget educațional deja tensionat.