Un proiect important de pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Suceava de vineri, 28 februarie, vizează facilitățile care se acordă la transportul public în comun din municipiul reședință de județ.
Proiectul vizează trei categorii majore de beneficiari care au în prezent de gratuitate, fără limite: elevii, studenții și pensionarii.
Practic, gratuitatea va fi păstrată în continuare pentru elevi și pensionari, cu introducerea unor limitări, în vreme ce pentru abonamentele speciale pentru studenți sunt eliminate total, în ideea că există o altă lege prin care aceștia pot beneficia de o subvenție de 90% din costuri, de la Ministerul Educației, degrevând astfel de o cheltuială bugetul local.
Conform proiectului de hotărâre inițiat de primarul Vasile Rîmbu și viceprimarul Dan Cușnir, principalele modificări propuse sunt:
1. Elevii care sunt înscriși la o unitate de învățământ din municipiul Suceava beneficiază de gratuitate la abonamentul lunar nominal integral general valabil pe toate liniile, pe tot parcursul anului școlar.
2. Pensionarii cu domiciliul în municipiul Suceava beneficiază de gratuitate la abonamentul lunar nominal integral valabil pentru 20 de călătorii pe toate liniile, dacă au pensii cu valoare de până în 3000 de lei. Valoarea acestui abonament, decontată de municipalitate către TPL, este de 50 lei.
3. Pensionarii cu pensii a căror valoare este cuprinsă între 3000 și 5000 de lei beneficiază de o reducere de 50% la abonamentul lunar nominal integral valabil pe toate liniile. Altfel, spus, aceștia vor plăti 25 de lei pentru un abonament lunar valabil pentru 20 de călătorii, pe toate liniile.
Pentru pensionarii cu pensii mai mari de 5000 de lei lunar, mai mari decât salariul mediu net pe economie, nu se mai acordă facilități.
Conform Serviciului de specialitate al Primăriei Suceava, numai în primele 10 luni ale anului 2024 TPL Suceava a efectuat peste 15 milioane de călătorii pentru beneficiarii de gratuități.
În aceste condiții, modificările aduse sistemului de facilități sunt menite să asigure sustenabilitatea serviciului de transport public local, reducând povara financiară asupra bugetului local și echilibrând costurile pentru operatorul de transport.