Caravana națională de consultare privind planurile-cadru pentru liceu, demers inițiat de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a ajuns la Suceava marți, 18 februarie, urmând să străbată până la finele lunii 20 de orașe ale țării.
Dezbaterea privind viitoarele discipline din învățământul liceal a atras puțini participanți la Suceava, în ciuda discuțiilor aprinse, controverselor și criticilor vehemente atrase de acest subiect în ultima perioadă, de mare interes atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Circa 20 de participanți au discutat pe marginea noilor planuri-cadru propuse de Ministerul Educației, puțini dintre ei oameni de la catedră.
Au fost prezenți George Purcaru – vicepreședinte FSLI, Ion Zoican - secretar general al FSLI, Giani Leonte – președinte al Alianței Sindicatelor din Învățământ Suceava (organizator la nivel local), Petru Crăciun și Gabriel Matei – inspectori școlari adjuncți la Inspectoratul Școlar Suceava și câțiva profesori.
· „Vocea colegilor noștri din cancelarie trebuie să fie ascultată”
George Purcaru, vicepreședinte FSLI, a arătat că scopul consultărilor este de a colecta opinii și propuneri relevante, astfel încât noile planuri-cadru să reflecte realitatea din școli și să răspundă mai bine nevoilor elevilor.
„Am inițiat această caravană tocmai din nevoia ca vocea colegilor noștri din cancelarie să fie ascultată. Știm foarte bine și avem experiența dezbaterilor pe care Ministerul Educației le-a organizat și cu ocazia discuției privind actuala Lege a Educației, legea 198, când au fost făcute băi de mulțime într-un formalism total. Am considerat și considerăm în continuare că vocea adevăraților specialiști, care sunt în cancelarie, nu acei specialiști de care vorbește Ministerul, trebuie ascultată. Trebuie să facem un material foarte bine documentat când venim în fața Ministerului Educației să argumentăm ce este bine, ce nu este bine în această reformă.
Am spus dintotdeauna și sindicatele au cerut ca reformele din educație să aibă în centrul atenției elevul și să țină cont de realitățile pe care le trăim. Nu ne referim la numărul de ore pe care-l pierde o anumită disciplină, ci la dezvoltarea corectă a elevului, de ce competențe are nevoie. Să aducem argumente în ceea ce privește dezvoltarea și viitorul educației, al copiilor, plecând de la realități, nu de la modele copiate.
Ministerul este într-o reformă de 30 de ani, cam toate eșuate”, a subliniat Purcaru.
· „Elevul va alege calea ușoară”
La rândul său, Ion Zoican, secretar general, a explicat că noile planuri-cadru alcătuite din trunchi comun (pentru toți elevii de liceu, indiferent de profil), curriculumul de specialitate și curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (opționalele) lasă o mai mare libertate de alegere elevului, însă „din experiență, știm că elevul va alege calea ușoară tot timpul, chiar dacă, mai târziu, cânt termină ciclul liceul, constată că i-ar fi trebuit mai multe ore din disciplina X sau Y.
Dar el va alege calea simplă, iar asta poate avea urmări”.
Inspectorul școlar adjunct Petru Crăciun a subliniat că trebuie evitate măsurile luate pompieristic, nefundamentate și de aceea profesorii trebuie să-și facă vocea auzită.
De asemenea, adjunctul Gabriel Matei a arătat că elevii nu pot dobândi competențele necesare pentru piața muncii (skill-uri), fără o teorie de bază, fără cunoștințe temeinice, lucru tot mai greu în contextul în care sunt propuse tăieri, reduceri de ore de la mai multe discipline.
Disciplinele de la bacalaureat, eliminarea sau reducerea unor discipline de la învățământul tehnic, reducerea normelor profesorilor au fost alte teme aduse în discuție la întâlnirea de marți.
Dezbaterile publice privind planurile-cadru de la liceu se încheie pe 6 martie.
Noile planuri-cadru prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025).